Key word: Instructional Program, Spelling Errors in Arabic, Sixth grade. الكلمات المفتاحية: برنامج تعليمي، معالجة الأخطاء الإملائية في اللغة العربية، الصف السادس الأساسي.
Issue Date:
18-Nov-2015
Abstract:
لملخص
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر برنامج تعليمي في معالجة الأخطاء الإملائية باللغة العربية
لدى طلبة الصف السادس الأساسي في محافظة إربد، ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد اختبار الإملاء
التشخيصي والبرنامج التعليمي العلاجي. وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة الصف السادس
الأساسي في مديرية التربية والتعليم للواء قصبة إربد، خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي
(٢٠١٤-٢٠١٥ ،(والبالغ عددهم (٧٤٢٧ (طالباً وطالبة، وتكونت عينة الدراسة من (١٥٣ (طالباً
وطالبة، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، وتم توزيعهم إلى مجموعتين ضابطة تكونت من (٧٦ (
طالباً وطالبة، ومجموعة تجريبية تكونت من (٧٧ (طالباً وطالبة. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات
دلالة إحصائية في المتوسطات الحسابية على اختبار الإملاء تعزى للمجموعة، وذلك لصالح المجموعة
التجريبية، باستثناء قضية الحروف التي تنطق ولا تكتب، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في
المتوسطات الحسابية في القضايا الإملائية، باستثناء قضية همزتي الوصل والقطع تعزى لمتغير الجنس،
وذلك لصالح الطالبات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير مستوى تحصيل، وذلك لصالح
درجات ذوي مستوى تحصيل (متوسط، ومرتفع) في القضايا الإملائية، والاختبار ككل باستثناء قضية
الهمزة المتطرفة، وقضية الحروف التي تنطق ولا تكتب. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات
دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (α= ٠٥.٠ (في المتوسطات الحسابية في القضايا الإملائية
تعزى للتفاعل بين الجنس والتحصيل.
الكلمات المفتاحية: برنامج تعليمي، معالجة الأخطاء الإملائية في اللغة العربية، الصف
السادس الأساسي.
Abstract
The Effect of an Instructional Program on Remediation of Spelling Errors in Arabic
among Sixth Grade Students at Irbid Governorate
This study aimed at investigating the effect of an instructional program on
remediation of spelling errors in Arabic among sixth grade students at Irbid Governorate.
باحث.
أستاذ مشارك، كلية العلوم التربوية، جامعة آل البيت.
...................................
The study population consists of all primary sixth grade students (٧٤٢٧) students, during
the scholastic year (2014/2015). The study sample consisted of (153) students who were
chosen randomly, they were distributed into two groups: a control group that consisted of
(76) students, and the experimental group consisted of (77) students. The researcher used
spelling test and the instructional program on remediation of spelling errors. The findings
of the study were: There were statistical significant differences in the averages on the
spelling test attributed to the group, in favor of the experimental group, except in the case
of the characters that are pronounced but not written. And there were statistical
significant differences in the averages on the spelling test due to the impact of sex except
in the case of hamzat el wasel and el kata, for the favor of females. And there were
statistical significant differences in the averages on the spelling test due to the impact of
achievement levels except in the case of el hamza al mutatarefah and the characters that
are pronounced but not written, for the favor of achievement levels (medium, and high).
And there were no statistical significant differences due to the impact of the interaction
variables of sex and achievement levels.
Key word: Instructional Program, Spelling Errors in Arabic, Sixth grade.