Key Words: Essay writing Skills, Writing Processes approach, Traditional Method الكلمات المفتاحية: مهارات كتابة المقالة، مدخل عمليات الكتابة، الطريقة الاعتيادية.
Issue Date:
16-Mar-2016
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة تقصي أثر مدخل عمليات الكتابة في تحسين مهارات كتابة المقالة لدى
طالبات الصفّ الأول الثانوي العلمي في الأردن. أعد الباحثان اختبارا مقاليا لقياس قدرات الطّالبات في
مهارات كتابة المقالة. وقد طُبقت الدراسة على (٧٧ (طالبةً في مدرستين اختيرتا بطريقة قصدية، وبواقع
مجموعتين: تجريبية تكونت من (٣٨ (طالبةً، درست باستخدام مدخل عمليات الكتابة، وضابطة تكونت
من (٣٩ (طالبةً، درست بالطريقة الاعتيادية. أظهرت نتائج الدراسة وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند
مستوى الدلالة (05.0 = α ( بين المتوسطين الحسابيين لأداء أفراد الدراسة في كل مهارة من مهارات
كتابة المقالة وللمهارات مجتمعةً، يعزى إلى طريقة التدريس ولصالح أداء الطّالبات اللواتي خضعن
للتدريس بمدخل عمليات الكتابة.
الكلمات المفتاحية: مهارات كتابة المقالة، مدخل عمليات الكتابة، الطريقة الاعتيادية.
Abstract
The Effect of the Writing Processes Approach on Improving Jordanian Female First
Secondary Grade Students, Essay Writing Skills
The purpose of this study is to investigate effect of writing processes approach on
improving essay writing skills among first secondary female students at science field in
Jordan. The researchers developed an essay test to measure essay writing skills. The study
was administrated on (77) female students in two schools selected purposefully, distributed
into two groups: an experimental group consisted of (38) students, was taught through the
writing processes approach, and a control group consisted of (39) students. received
traditional instruction. The findings of the study showed that there are significant statistical
differences at the level of (α =0.05) between the means of participants performance on
each essay writing skills and as a whole attributed to the teaching method in favor of the
experimental group.
Key Words: Essay writing Skills, Writing Processes approach, Traditional
Method.