DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1610
Title: دراسـة تحليلية للأخطاء السلوكية الـتـي يـرتكـبهـا مـدرسو كليـة علــوم ‏الرياضة في جامعة مؤتـة ومــدى تكـرارهـا من وجهــة نظــر الطلبـة.
Authors: عبدالسلام النداف
Keywords: Keywords: Teaching quality, assumptions, practices, and physical ‎education.‎
الكلمات الدالة: جـودة التعليم، التوقعات، التحققات، التربية الرياضية.‏
Issue Date: 28-Jan-2018
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى التعَرف على درجة توقعات الطلبة للسلوكيات التدريسية المرتبطة بجودة التعليم في كلية علوم ‏الرياضة ودرجة التحقق الفعلية لهذه التوقعات، وكذلك التعَرف على طبيعة الفروق بين درجة توقعات الطلبة ودرجة تحقق هذه ‏التوقعات. كما وهدفت إلى التعرف على دور كل من الجنس، والمستوى الدراسي، والمعدل الأكاديمي في تحديد درجة توقعات ‏الطلبة الخاصة بالسلوكيات التدريسية المرتبطة بجودة التعليم ودرجة التحقق الفعلية لهذه التوقعات. أجريت هذه الدراسة على ‏‎)‎‏250‏‎(‎طالباً وطالبة من كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة. تم تصميم أداة خاصة مزدوجة لقياس درجة توقعات الطلبة ودرجة ‏تحقق هذه التوقعات.‏‎ ‎أظهرت نتائج هذه الدراسة أن هنالك فروق دالة إحصائياً بين درجة التوقع ودرجة التحقق الفعلية لهذه ‏التوقعات، حيث كانت درجة التحقق أو الممارسة الفعلية أقل من درجة التوقع. كما أظهرت النتائج أن درجة توقع الإناث كانت ‏أعلى وبشكل دال من درجة توقع الذكور، لكن لم يكن هنالك فروق ذات دلالة إحصائية على درجة التحقق أو الممارسة الفعلية بين ‏الذكور والإناث.‏‎ ‎أما بالنسبة لأثر المستوى الدراسي والمعدل الأكاديمي، فقد أظهرت النتائج وجود اختلافات دالة إحصائياً على ‏معظم مكونات التدريس المرتبطة بجودة التعليم والخاصة بدرجة التوقع، لكن بالنسبة لدرجة التحقق فلم يكن هنالك أثر لكل من ‏السنة الدراسية أو المعدل، مما يشير إلى اتفاق بين أفراد عينة الدراسة على أن درجة الممارسة الفعلية للسلوكيات التدريسية ‏المرتبطة بجودة التعليم هي أقل وبشكل دال من السلوكيات المتوقعة. ‏ الكلمات الدالة: جـودة التعليم، التوقعات، التحققات، التربية الرياضية.‏ Abstract ‏ ‏This study aimed at identifying the degree of assumptions and practices of teaching quality in the ‎college of Sport Sciences, the differences between the assumptions and the practices. Moreover, this ‎study aimed at identifying the effect of gender, year of study, and the GPA on identifying the degree of ‎assumptions and practices of teaching quality. The number of participants in this study was (250) physical ‎education students (96 females and 154 males) from Mu'tah University. A two dimensional instrument ‎containing (49) items, distributed into five domains, was designed to achieve the purposes of this study. ‎The results of the study indicated that there are significant differences between the degree of assumptions ‎and degree of practices, and the degree of practices was less than the degree of assumptions. Regarding ‎the gender effect, the female students had higher significant assumptions than male students, but both ‎gender had the same perspectives about the teaching quality practices. Concerning the perspectives of ‎students from different studying levels and different GPA levels, the results indicated that there are ‎significant differences in most of the dimensions in the assumptions of the teaching quality, however, there ‎were an agreement among students from different studying levels and different GPA levels on practices ‎of teaching quality levels. ‎ Keywords: Teaching quality, assumptions, practices, and physical education.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1610
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(3)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3.pdf3.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.