DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1604
Title: درجــــة تضمـــين كــتـب الاجتماعيات في المـرحلــة المتـوسطــة ‏ في دولـة الكــويت لمشروعات التعلـم الخـدمـي من وجهـة نظــر المعلمين.
Authors: ماهر زيادات, محمد صنيدح
Keywords: الكلمات المفتاحية: مشروعات التعلم الخدمي، كتب الاجتماعيات، المرحلة المتوسطة، ‏المعلمين، الكويت.‏
Keywords:Service learning projects, Social Education Textbooks, ‎Intermediate Stage, Teachers, Kuwait. ‎
Issue Date: 16-Oct-2017
Abstract: الملخص هدفت هذه الدِّراسة إلى معرفة درجة تضمين كتب الاجتماعيات في المرحلة المتوسطة في دولة الكويت لمشروعات التعلم ‏الخدمي، وتم استخدام المنهج الوصفي، وتكوَّنت عينة الدراسة من (260) معلماً ومعلمة، وتكونت أداة الدراسة من استبانة مكونة ‏من (31) فقرة موزعة على أربعة مجالات وهي (الصحي والبيئي، والاجتماعي، والاقتصادي، والعلمي والثقافي).‏ وأظهرت نتائج الدِّراسة أن درجة تقدير أفراد عينة الدراسة لمشروعات التعلم الخدمي الواجب تضمينها في كتب ‏الاجتماعيات في المرحلة المتوسطة في دولة الكويت جاءت بدرجة (مرتفعة)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة ‏إحصائية عند مستوى دلالة(‏α≥ 0.05‎‏) تعزى لأثر متغيرات (الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة) في جميع مجالات ‏مشروعات التعلم الخدمي الواجب تضمينها في كتب الاجتماعيات في المرحلة المتوسطة في دولة الكويت. كما كشفت النتائج أن ‏درجة تقدير أفراد عينة الدراسة لمشروعات التعلم الخدمي المتضمنة فعلياً في كتب الاجتماعيات في المرحلة المتوسطة في دولة ‏الكويت جاءت بدرجة (متوسطة). وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (‏α≥ 0.05‎‏) تعزى لأثر متغيرات ‏‏(الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة) في جميع مجالات مشروعات التعلم الخدمي المتضمنة فعلياً في كتب الاجتماعيات في ‏المرحلة المتوسطة في دولة الكويت، وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات.‏ الكلمات المفتاحية: مشروعات التعلم الخدمي، كتب الاجتماعيات، المرحلة المتوسطة، المعلمين، الكويت.‏ Abstract This study aimed to investigate the degree of embedding service learning projects in the social ‎education textbooks at the intermediate stage in kuwait. The researcher used the descriptive method. ‎The study sample consisted of (280) male and female teachers. The study instrument consisted of a ‎questionnaire with (31) clauses distributed among four dimentions which are (the healthy, environmental, ‎social, economic, and the scientific and cultural). ‎ ‎ The study results showed that the degree of the study sample individuals’estimation of service ‎learning projects that should be included in the state of Kuwait came at high degree. Besides, the results ‎showed the absence of differences with statistically significant levels (a≥0.05) attributed to the variables ‎effect (gender, scientific qualification and years of experience) in all dimentions of the service learning ‎projects that should be included in the social textbooks in the intermediate stage in the state of Kuwait. ‎ The results also reveled that the degree of the study sample individuals’ estimation of the service ‎learning projects actually included in the social textbooks in the intermediate stage n the state of Kuwait ‎came at medium degree, and the absence of differences with statistically significance a significance level ‎‎(a≥0.05) attributed to the variables effect (gender, scientific qualification and years of experience in all ‎of the service learning projects dimentions actually included in the social textbooks in the intermediate ‎stage in the state of Kuwait.In light of the study results, a set of recommendations have been introduced.‎ Keywords:Service learning projects, Social Education Textbooks, Intermediate Stage, Teachers, ‎Kuwait. ‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1604
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(3)، 2018م
المجلد(24)، العدد(3)، 2018م
المجلد(24)، العدد(3)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11.pdf6.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.