Keywords: physical measurements, skill performance, and gymnastics movements, Assistant Professor, Yarmouk university. الكلمات المفتاحية: القياسات الجسمية، والأداء المهاري، وحركات الجمباز.
Issue Date:
28-Jan-2018
Abstract:
الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على القياسات الجسمية لطالبات كلية التربية الرياضية المسجلات لمساق نظريات تعليم وتدريب الجمباز والإيقاع الحركي وارتباطها بمستوى الأداء المهاري لبعض مهارات رياضة الجمباز. وتم استخدام المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي. وتكونت عينة الدراسة من (39) طالبة من طالبات كلية التربية الرياضية المسجلات في مساق نظريات تعليم وتدريب الجمباز والإيقاع الحركي. وأظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط الكلي لمستوى الأداء المهاري لطالبات كلية التربية الرياضية في مساق نظريات تعليم وتدريب الجمباز والإيقاع الحركي (13.37) جاء بمستوى متوسط. وأن معاملات الارتباط بين مستوى الأداء المهاري في الجمباز ومتغيري الوزن ومحيط الصدر كانت سالبة الأمر الذي يدل على أن زيادة الوزن واتساع محيط الصدر يؤثران سلباً على الأداء المهاري. بينما كان تأثير باقي القياسات الجسمية: (الطول، طول الذراع، طول الرجل، محيط الجذع، محيط البطن، وعرض الورك) إيجابياً على مستوى الأداء المهاري. وأوصت الباحثة ضرورة الاخذ بعين الاعتبار المقاييس الجسمية عند تعليم مهارات رياضة الجمباز وإجراء المزيد من الدراسات على قياسات جسمية وفسيولوجية اخرى، ضرورة اعادة النظر في قبول الطالبات في كلية التربية الرياضية عن طريق اختبار القدرات البدنية والقياسات الجسمية وليس عن طريق مكتب تنسيق القبول الموحد.
الكلمات المفتاحية: القياسات الجسمية، والأداء المهاري، وحركات الجمباز.
Abstract
The study aimed to identify the physical measurements of the students of the Faculty of Physical Education recorded for the course of theories training and teaching of gymnastics and chirography rhythm and its association with the level of skill performance of some gymnastics skills. The descriptive approach was used in the survey method. The study sample consisted of (39) female students of the Faculty of Physical Education in the course of theories training and teaching of gymnastics and chirography rhythm. The results of the study showed that the overall average of the skill level of the students of the Faculty of Physical Education in the course of theories training and teaching of gymnastics and chirography rhythm (13.37) came at an average level. And the correlation coefficients between the level of skill performance in gymnastics and weight and chest circumference were negative, indicating that weight gain and the breadth of the chest circumference negatively affect the performance of skills. The effect of other physical measures (height, arm length, leg length, trunk circumference, abdominal circumference, and hip width) was positive for skill performance. The researcher recommended the need to consider physical standards when teaching gymnastics skills and conduct further studies on other physical and physiological measurements. Reconsidering in acceptance of female students in the Faculty of Physical Education by testing physical abilities and physical measurements and not through the Office of the unified acceptance coordination.
Keywords: physical measurements, skill performance, and gymnastics movements, Assistant Professor, Yarmouk university.