DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1572
Title: أثر استخدام النموذج الانتقائي في خفض القلق من الرياضيات لدى ‏طلاب المرحلة الأساسية في الأردن في ضوء مستويات الدافعية لتعلم ‏الرياضيات.
Authors: ياسين بني حمـــد, أحمد عياصرة
Keywords: ‏ ‏Key Words: Eclectic Model, Math Anxiety, Motivation of Learning Mathematics.‎
الكلمات المفتاحية: النموذج الانتقائي، القلق من الرياضيات، الدافعية نحو التعلم.‏
Issue Date: 11-Jun-2017
Abstract: الملخص ‏ هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام النموذج الانتقائي في خفض القلق من الرياضيات في ضوء مستويات ‏دافعية طلاب الصف الثامن الأساسي لتعلم الرياضيات. تكونت عينة الدراسة من (47) طالباً من طلاب الصف الثامن الأساسي في ‏مدرسة دير الليات الثانوية الشاملة للبنين التابعة لمديرية التربية والتعليم لمحافظة جرش، وتم اختيار شعبتين دراسيتين قصدياً ‏ليمثلوا عينة الدراسة، وجرى توزيعهما عشوائياً على مجموعتي الدراسة، تكونت المجموعة التجريبية من (24) طالباً، والمجموعة ‏الضابطة من (23) طالباً، ولتحقيق هدف الدراسة طور الباحث مقياس القلق من الرياضيات، ومقياس الدافعية لتعلم الرياضيات، ‏وتم التأكد من صدق أدوات الدراسة وثباتها، وقد كشفت الدراسة مجموعة من النتائج أهمها:‏ ‏-‏ وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏α = 0.05‎‏) لاستخدام النموذج الانتقائي في تدريس الرياضيات في ‏خفض القلق من الرياضيات لدى طلاب الصف الثامن الأساسي.‏ ‏-‏ وعدم وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏α = 0.05‎‏) في خفض القلق من الرياضيات يعزى للتفاعل بين ‏طريقة التدريس باستخدام النموذج الانتقائي والدافعية لتعلم الرياضيات لدى طلاب الصف الثامن الأساسي.‏ الكلمات المفتاحية: النموذج الانتقائي، القلق من الرياضيات، الدافعية نحو التعلم.‏ Abstract This study aimed at investigating the effect of using Eclectic Model in teaching Mathematics in reducing math ‎anxiety in the light of learning level motivation among 8th grade students. The researcher selected two sections that ‎consist of (47) 8th grade students purposefully from Dear Alliat secondary comprehensive school to represent the ‎sample, then the researcher select (24) students as experimental group, and (23) students as control group randomly. ‎To achieve the study goal the researcher developed, mathematics anxiety scale and learning motivation scale, and ‎the researcher assured its validity and reliability.‎ The study unveiled these results:‎ ‎-‎ There is a statistical significant effect at the level (α = 0.05) regarding to using eclectic model in teaching ‎mathematics on developing math power and reducing math anxiety among 8th grade students.‎ ‎-‎ There is no statistical significant effect at the level (α = 0.05) attributed to the interaction between using ‎eclectic model in teaching method and learning motivation on reducing math anxiety.‎ ‏ ‏Key Words: Eclectic Model, Math Anxiety, Motivation of Learning Mathematics.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1572
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(2)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
24.pdf5.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.