DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1571
Title: أثـر برنامج إرشـادي مــعـرفي سلـوكي في تحسـين المـرونـة النفسية ‏ لـدى الطلبة الذين آباؤهم مصابون بمرض مزمن.
Authors: يــوســف مـــوسى مقـــدادي
Keywords: Keywords:‎‏ ‏Cognitive Behavioral Counseling Program,‎‏ ‏Resilience, Students with ‎Chronically ill Parents.‎
الكلمات المفتاحية: برنامج إرشادي معرفي سلوكي، المرونة النفسية، أبناء الآباء المصابين ‏بمرض مزمن.‏
Issue Date: 11-Jun-2017
Abstract: الملخص هدفت هذه الدّراسة إلى‎ ‎الكشف‎ ‎عن‎ ‎أثر برنامج‎ ‎إرشاد‎ ‎جمعي معرفي سلوكي في تحسين المرونة النفسية لدى عينة تكونت ‏من (24) طالباً وطالبة من أبناء الآباءِ المصابين بمرضٍ مزمنٍ، تراوحت أعمارهم ما بين (18-21) سنة قسمت عشوائياً إلى ‏مجموعتين متساويتين: المجموعة التجريبية التي تلقى أفرادها برنامجاً إرشادياً يستند إلى منهج العلاج المعرفي السلوكي، ‏والمجموعة الضابطة التي لم يتلق أفرادها أي برنامج إرشادي. اشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا في متوسطات أداء ‏أفراد المجموعتين: التجريبية والضابطة، على القياس البعدي ولصالح أفراد المجموعة التجريبية، مما يشير إلى فاعلية البرنامج ‏الإرشادي، وأشارت النتائج أيضاً إلى أنه لا توجد فروق دالة إحصائياً في متوسطات أداء أفراد المجموعتين: التجريبية والضابطة ‏على القياس التتبعي. وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات، أهمها: إعداد برامج تهدف إلى تنمية الآليات التي تُعزز ‏التكيف بين الأفراد الذين يتعرضون لمحنة شديدة.‏ الكلمات المفتاحية: برنامج إرشادي معرفي سلوكي، المرونة النفسية، أبناء الآباء المصابين بمرض مزمن.‏ Abstract This study aimed at investigating the effect of cognitive-behavioral counseling program in improving resilience ‎among a sample that consisted of (24) students with chronically ill parents aged between (18-21 years) were randomly ‎divided into two equal groups: the experimental group whose members received a counseling program based on ‎cognitive behavioral therapy approach, and the control group whose members did not receive any counseling ‎program. The results indicated that there were statistically significant differences in the average performance of the ‎two groups: experimental and control, on the remote measurement and for the benefit of the experimental group ‎members, indicating the effectiveness of the indicative program. The results also indicated that there are no ‎statistically significant differences in the performance averages of the two groups: experimental and control on ‎sequential measurement. The study concluded with a set of recommendations, the most important of which are: the ‎preparation of programs aimed at developing mechanisms that promote adaptation among individuals who are in ‎great distress.‎ Keywords:‎‏ ‏Cognitive Behavioral Counseling Program,‎‏ ‏Resilience, Students with Chronically ill Parents.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1571
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(2)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18 يوسف مقدادي.rtf735.62 kBRTFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.