DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1568
Title: دمج الثقافة التنظيمية إلى نموذج تقبل التكنولوجيا في استخـدام ‏نظـام التعلـم الإلكتروني من وجهة نظر هيئة التدريس في جامعة آل ‏البيت.
Authors: هايــــل عبابنــــــــــة, و ميسون الزعــــبــي
Keywords: Keywords: E-learning, Acceptance technology model, Organizational culture‏.‏
الكلمات المفتاحية: التعلم الإلكتروني، نموذج تقبل التكنولوجيا، الثقافة التنظيمية.‏
Issue Date: 9-May-2017
Abstract: الملخص ‏ تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على العوامل المؤثرة في النية السلوكية لاستخدام نظام التعلم الإلكتروني من خلال اختبار ‏نموذج تقبل التكنولوجيا مضافا إليه الثقافة التنظيمية، وتمثل مجتمع الدراسة في أعضاء الهيئة التدريسية في الكليات والمعاهد في ‏جامعة آل البيت، والذي يبلغ عددهم (320) عضو هيئة تدريس وكان عدد المستجيبين (180) حيث تم توزيع الاستبانة عليهم ‏كأداة رئيسية في الحصول على البيانات، وتمت معالجة البيانات واختبار فرضيات الدراسة باستخدام برمجية ‏AMOS‏. وأكدت هذه ‏الدراسة أن النموذج المقترح في هذه الدراسة والمعدل على نموذج ‏TAM‏ يعتبر اداة نظرية تساعد في فهم وتفسير النية السلوكية ‏لاستخدام التعلم الإلكتروني وتوصلت الدراسة إلى ما يلي: ‏ ‏(1) لا يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للثقافة التنظيمية في كلا من المنفعة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة لنظام التعلم ‏الإلكتروني. ‏ ‏(2) لا يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لسهولة الاستخدام المدركة في المنفعة المدركة لنظام التعلم الإلكتروني. ‏ ‏(3) وجود أثر ذو دلالة إحصائية لكلا من المنفعة المدركة وسهولة الاستخدام المدركة على البنية السلوكية لاستخدام التعلم ‏الإلكتروني التي يقوم بها أعضاء هيئة التدريس في جامعة آل البيت. ‏ ‏(4) لا يوجد أثر ذو دلالة إحصائية للثقافة التنظيمية على النية السلوكية لاستخدام التعلم الإلكتروني من قبل أعضاء هيئة ‏التدريس في جامعة آل البيت. ‏ وأوصت الدراسة بضرورة اهتمام إدارة الجامعة بتعزيز مستوى الإدراك لدى العاملين نحو الفائدة المتحققة من استخدام ‏التكنولوجيا على المستويين الفردي والتنظيمي وتعزيز ثقة العاملين بالتكنولوجيا من خلال إظهار النتائج الإيجابية المحتملة ومحاولة ‏إخضاع المستخدمين لدورات تدريبية لاكتشاف مدى سهولة الاستخدام لهذه الأنظمة. ‏ الكلمات المفتاحية: التعلم الإلكتروني، نموذج تقبل التكنولوجيا، الثقافة التنظيمية.‏ Abstract The study aims at investigating the factors affecting the intention to use E-Learning through testing the ‎Technology Acceptance Model (TAM) by inclusion of organizational culture. The population of the study consists ‎of academic staff in all colleges and institutes within Al al-Bayt University. ‎‏)‏‎180‎‏(‏‎ questionnaires were distributed and ‎‏)‏‎115‎‏( ‏were analysed via AMOS software. The revised TAM model was evaluated through reliability and validity tests ‎which show that the proposed model is a good tool for assimilating and interpreting the intended behavior toward ‎using the electronic learning system. Afterward, the researcher used descriptive analytic method to test the proposed ‎hypotheses. The main results of the study are as follow: ‎ ‎(1)‎‏ ‏‎ No statistically significant impact of organizational culture on both perceived ease of use and perceived ‎usefulness of e-learning. ‎ ‎(2)‎‏ ‏‎ No statistically significant impact of perceived ease of use on perceived usefulness of E-learning. ‎ ‎(3) A statistically significant impact was found for both perceived usefulness and perceived ease of use on the ‎intention to use E -learning. ‎ ‎(4)‎‏ ‏‎ No statistically significant impact of organisational culture on the intention to use E -learning. The study ‎recommends for considering more attention on strengthening employee perception toward potential usefulness ‎of using technology at both individual and organisational level. Moreover, trust between users and technology ‎should also been built strongly through valuing highly the positive results of e-learning. Providing training ‎programs on using technology, especially e-learning systems will change users' perception toward its ease of ‎use, and consequently facilitate better use.‎ Keywords: E-learning, Acceptance technology model, Organizational culture‏.‏
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1568
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(2)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15 هايل عبابنة وميسون الزعبي.doc403.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.