الملخص
هدفت الدراسة التعرف إلى القيم التربوية وعلاقتها بالإنجاز الرياضي لدى لاعبي ولاعبات المنتخبات الجامعية لكرة الطائرة المنتسبة للاتحاد الرياضي للجامعات الأردنية، والتعرف على الفروق في القيم التربوية تبعا لمتغيرات (النوع الاجتماعي، مركز اللعب، والجامعة)، وكذلك العلاقة بين القيم التربوية والانجاز الرياضي، استخدم الباحث المنهج الوصفي، تكونت عينة الدراسة من (116) لاعبا ولاعبة حيث تم اختيارهم بطريقة الحصر الشامل.
أظهرت نتائج الدراسة أن محور (القيم الجمالية) حصل على المرتبة الأولى بمتوسط حسابي (3.874) وبمستوى مرتفع، وجاء في المرتبة الثانية محور (القيم الأخلاقية) وبمتوسط حسابي (3.839) وبمستوى مرتفع، أما محور (القيم المعرفية) احتل المرتبة الثالثة وبمتوسط حسابي (3.827) وبمستوى مرتفع، وبالمرتبة الرابعة جاء محور (القيم الاجتماعية) بمتوسط حسابي (3.813) وبمستوى مرتفع، وفي المـرتبة الأخيرة فقد جــاء محور (القيم الاقتصادية) بمتوسط حسابي (3.610) وبمستوى متوسط، وأشــارت النتائج إلى عــدم وجــود فـروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الدراسة (النوع الاجتماعي، مركز اللعب، الجامعة)، إلا انه كانت هناك علاقة طردية جوهرية بين القيم التربوية والانجاز الرياضي.
وقد أوصى الباحث بضرورة الاهتمام بالقيم الاقتصادية من قبل إدارة الاتحاد الرياضي للجامعات الأردنية مثل عقد المحاضرات والندوات الخاصة بأهمية القيم الاقتصادية والحوافز للاعبين.
الكلمات الدالة: القيـم التربويـة، مستـوى الانجـاز، الكـرة الطائــرة.
Abstract
The study aimed at identifying the educational values and their relation to the athletic achievement of the volleyball players of the university teams affiliated with the Jordanian Sports Union.The study also aimed at identifying the differences in educational values depending on the variables (gender, play center, and university), as well as the relationship between educational values and athletic achievement. The researcher used the descriptive approach. The study sample consisted of (116) players who were selected using the comprehensive inventory method.
The results of the study showed that the axis of (aesthetic values) ranked first with a mean of (3.874) and a high level. In the second rank came the (moral values) with a mean of (3.839) and a high level. For (the cognitive values), these came third with a mean of (3.828) and a high level. In the fourth place came the axis of (social values) with a mean of (3.813) and a high level. Finally, the axis of (economic values) came with a mean of 3.610 and a moderate level. The results indicated that there were no statistically significant differences due to the variables of the study (gender, play center, university), but there was a fundamental positive relationship between educational values and athletic achievement.
The researcher recommended the need to pay attention to economic values by the administration of the Sports Union of Jordanian universities such as holding lectures and seminars on the importance of economic values and incentives for players.
Keywords: educational values, achievement level, volleyball.