DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1559
Title: فاعليــة استخــدام استراتيجية المهــام الاستقصائيــة في تنميــة ‏مــهـــارات التفكير الــرياضي والتحصيـل في الــرياضيـات لـدى طـالبـات الـصــف التاســع الأسـاســي.
Authors: أحمــد حســـن القضـــاة
Keywords: Key words: Inquiry Tasks Strategy, Mathematics Achievement, Mathematical ‎Thinking.‎
الكلمات المفتاحية: استراتيجية المهام الاستقصائية، التحصيل في الرياضيات، مهارات التفكير ‏الرياضي.‏
Issue Date: 11-Jun-2017
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى تعرف فاعلية استخدام استراتيجية المهام الاستقصائية في تنمية مهارات التفكير الرياضي ‏والتحصيل في الرياضيات لدى طالبات الصف التاسع الأساسي، وقد تكونت عينة الدراسة من(60) طالبة، وزعن عشوائياً في ‏مجموعتين الأولى تجريبية (30) طالبة، درسن وفق استراتيجية المهام الاستقصائية، والثانية ضابطة (30) طالبة درسن وفق ‏الطريقة الاعتيادية، وطور الباحث أداتي الدراسة اختبار التحصيل في الرياضيات، واختبار التفكير الرياضي، وتم التأكد من ‏صدقهما وثباتهما.‏ وأشارت نتائج الدراسة الى وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسط تحصيل طالبات الصف التاسع اللواتي درسن ‏باستخدام استراتيجية المهام الاستقصائية ومتوسط الطالبات اللواتي درسن بالطريقة الاعتيادية ولصالح المجموعة التجريبية. كما ‏بينت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسط طالبات الصف التاسع على اختبار التفكير الرياضي للطالبات اللواتي ‏درسن وفق استراتيجية المهام الاستقصائية ومتوسط الطالبات اللواتي درسن بالطريقة الاعتيادية ولصالح المجموعة التجريبية.‏ الكلمات المفتاحية: استراتيجية المهام الاستقصائية، التحصيل في الرياضيات، مهارات التفكير الرياضي.‏ Abstract ‏ ‏This Study aimed at identifying the effect of using inquiry tasks strategy on 9th grade students’ mathematics ‎achievement and on developing their mathematical thinking skills. The sample of the study consisted of (60)of 9th ‎grade female students studying at Eydon secondary comprehensive school for girls. They were randomly distributed ‎among two groups, (30) students for each experimental and control groups, the experimental group was taught using ‎the survey tasks strategy, whereas the control group was taught using the regular method.‎ Two instruments were used, the first was an achievement test, and the second was a mathematical thinking test, ‎the researcher ensures the validity and reliability of these two instruments. ‎ The findings indicated that there was a statistical significant differences at (α =0,05) in the achievement test in favor of ‎the experimental group who studied mathematics using the inquiry tasks strategy. Besides the findings of the study ‎have shown that there is a statistically significant differences at α=0.05 in the mathematical thinking test in favor of ‎the experimental group who studied using the inquiry tasks strategy. ‎ Key words: Inquiry Tasks Strategy, Mathematics Achievement, Mathematical Thinking.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1559
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(2)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.pdf3.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.