Keywords: Creative writing, Creativity, Teaching creativity, ASOL. الكلمات المفتاحية: الكتابة الإبداعية، الإبداع، تعليم الإبداع، العربية للناطقين بغيرها.
Issue Date:
28-Jan-2018
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف مستوى الكتابة الإبداعية في اللغة العربية لدى طلبة اللغة العربية من الناطقين بغيرها، استخدم فيها الباحثان عينة مقصودة تكونت من (36) طالباً، مقسمين إلى (9) طلاب و(27) طالبة من مركز اللغات ،متعددي الجنسيات في الجامعة الأردنية في الاردن في العام الدراسي 2016/2017م. وهدفت الدراسة، أيضاً، إلى معرفة إذا كان هناك أيّة فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث.وأظهرت نتائج الدراسة أن أفراد العينة تراوحت نتائجهم بين المرتفع؛ حيث شكّل (13) طالباً وطالبة ما نسبته (36%). أما في المستويات المتوسطة فحصل (17) من الطلبة على (47%). وأمّا المستوى المنخفض فحصل (6) من الطلبة على نسبة (17%). وبينت الدراسة أنه لا توجد فروقات ذات دلالة إحصائية عند الذكور والإناث في مكونات الإبداع جميعها (t(34) =.47, p >.05). وتوصي هذه الدراسة بالوقوف على الأسباب وراء إخفاق بعض الطلبة في الكتابة الإبداعية ووقوعهم في المستوى المنخفض، كما توصي بملاحظة الطرائق المستخدمة داخل الغرف الصفية، وعمل تحليل للمناهج التدريسية المستخدمة في المركز.
الكلمات المفتاحية: الكتابة الإبداعية، الإبداع، تعليم الإبداع، العربية للناطقين بغيرها.
Abstract
This study aimed at exploring the level of creative writing among non-natives Arabic language learners. The study chose a purposeful sample of 36 multinational students divided into 9 male and 27 female students from the Language Center at the University of Jordan in Amman, Jordan. The study started in the first semester of the academic year 2016 \ 2017. The study aimed also to know if there are any significant differences between male and female students. The findings revealed that (36%) of the students were found at the high level, (47%) at the moderate level and (17%) at the low level of creative writing. The findings also showed that there were no statistically significant differences between males and females in all components of creativity differences (t (34) =.47, p>.05). Some of the recommendations suggested are that further research needs to be conducted into the reasons why some students fell into low and moderate levels.
Keywords: Creative writing, Creativity, Teaching creativity, ASOL.