DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1555
Title: أثـر استخدام استراتيجية حــوض السمــك المفتوح والمغلق ‏ في تنميّة التحصيل ومهـــارات القراءة الإبداعيـة ‏ لـدى طلبة الصـف الثامـن الأسـاسي في الأردن .‏
Authors: غادة منسي
Keywords: Keywords:‎‏ ‏Achievement, Creative reading, Open and Closed basin ‎fish strategy.‎
الكلمات المفتاحية: التحصيل، القراءة الإبداعية، استراتيجية حوض السمك المفتوح ‏والمغلق.‏
Issue Date: 9-May-2017
Abstract: الملخص هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام استراتيجية حوض السمك المفتوح والمغلق في تنميّة التحصيل ومهارات القراءة ‏الإبداعية لدى طلبة الصف الثامن الأساسي في الأردن. ولتحقيق أهدف الدراسة صممت الباحثة أداتي الدراسة؛ وهما: الاختبار ‏التحصيلي، ومقياس مهارات القراءة الإبداعية. تكوّنت عيّنة الدراسة من (108) طالبًا وطالبًة من طلبة الصف الثامن الأساسي، ‏تمّ اختيارهم قصديًا من مدرستين، تم تقسيمهم عشوائياً إلى مجموعتين؛ المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة: المجموعة ‏التجريبية درسوا باستخدام استراتيجية حوض السمك المفتوح والمغلق. استخدمت الباحثة المعالجات الإحصائية المناسبة . ‏وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لدرجات الطلبة في التطبيق البعدي لاختبار التحصيل ‏لصالح المجموعة التجريبية تعزى لاستراتيجية حوض السمك المفتوح والمغلق، وعدم وجود فروق دالة احصائيًا بين متوسطات ‏الدرجات تعزى للتفاعل بين الاستراتيجية والجنس. كما وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات ‏الحسابية للعلامات في التطبيق البعدي على جميع مهارات القراءة الإبداعية وعلى المقياس ككل تعزى لاستراتيجية حوض السمك ‏المفتوح والمغلق ولصالح المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق بين متوسطات العلامات تعزى للتفاعل بين الاستراتيجية ‏والجنس. ‏ الكلمات المفتاحية: التحصيل، القراءة الإبداعية، استراتيجية حوض السمك المفتوح والمغلق.‏ Abstract This study aimed at identifying the effect of using open and closed basin fish Strategy in the ‎achievement and improvement of Creative Reading Skills of Eighth Grade Students ' in Jordan . To ‎achieve the purpose of the study the researcher built two tools: The achievement test and creative reading ‎skills measurement. The sample consisted of (108) (male and female) of Eighth primary grade students ‎selected on purpose from two schools and were distributed into two groups: The experimental group and ‎control group . The researcher used the appropriate statistically manipulation :and the result showed ‎There were : differences in achievement test attributed to the effect of open and closed basin fish strategy ‎‎.The results also indicate that there were no differences between the mean performance of the ‎respondents in achievement test due to sex variable, or to the interaction between strategy and sex .The ‎results showed that: There were statistically significant differences on all skills on the creative reading ‎measurement. and the test as whole creative reading measurement, attributed to the effect of open and ‎closed basin fish strategy and there was no differences between the mean performance of the ‎respondents in achievement test due to the sex variable and to the impact of the strategy and sex ‎interaction . ‎ Keywords:‎‏ ‏Achievement, Creative reading, Open and Closed basin fish strategy.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1555
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(2)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2.pdf4.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.