DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1554
Title: الحماية المدنية للمؤشرات الجغرافية وفقاً لأحكام التشريعات الأردنية والاتفاقيات الدولية.
Authors: تركي مصلح حمدان
Keywords: Key words: geographical indication, branding, country of origin, ‎country of source, unfair competition, consumer.‎
الكلمات المفتاحية: المؤشر الجغرافي، العلامات التجارية، بلد المنشأ، بلد المصدر، المنافسة غير ‏المشروعة، المستهلك.‏
Issue Date: 4-Jul-2017
Abstract: الملخص تناولت هذه الدراسة موضوع "الحماية المدنية للمؤشرات الجغرافية وفقاً لأحكام التشريعات ‏الأردنية والاتفاقيات الدولية" وفيها بينت مضمون المؤشرات الجغرافية ومفهومها وأجه اختلافها ‏واتفاقها مع بعض المفاهيم والتسميات المشابه لها، كتسمية بلد المنشأ والمصدر نظراً للدور الذي ‏تلعبه في تشجيع التجارة الداخلية والدولية التي تعتمد في الدرجة الأولى على ثقة المستهلك في ‏مختلف الدول ومدى شعوره بالاطمئنان لبعض المنتجات التي تحمل مؤشراً جغرافياً معين يعكس ‏مقدار الثقة والجودة بذلك المنتج. ‏ لذلك حرياً على المشرع الأردني أن يخص المؤشرات الجغرافية بالحماية القانونية، وإن ‏قصرها على الحماية المدنية دون الجزائية منها بهدف منع المنافسة غير المشروعة وكبح وسائلها ‏بكافة الطرق، ولعل ذلك لا يتحقق ذلك إلا من خلال إخضاع المؤشرات الجغرافية لنظام التسجيل، ‏وحماية العلامات التجارية المرتبطة بمؤشر جغرافي.‏ الكلمات المفتاحية: المؤشر الجغرافي، العلامات التجارية، بلد المنشأ، بلد المصدر، المنافسة غير ‏المشروعة، المستهلك.‏ Abstract This study addressed the issue of civil protection for geographical ‎indications, according to the provisions of the Jordanian legislation and ‎international conventions, which showed content of geographical indications, ‎and its concept, and how they differ and agree with some of the concepts ‎and similar labels, naming the country of origin, source .and because of the ‎role they play in promoting domestic and international trade, which mainly ‎depends on the consumers trust in different countries, and how he felt ‎reassured to some of the products that carry a certain geographical indicator ‎reflects the amount of trust, quality and originality that product.‎ So it was incumbent upon the Jordanian legislator that for geographical ‎indications legal protection, and limits it to the civil protection without ‎criminal ones in order to prevent unfair competition, and curb its means all ‎ways.‎ Perhaps it is only by subjecting geographical indications registration ‎system is achieved, and the protection of trademarks associated with the ‎geographic index.‎ Key words: geographical indication, branding, country of origin, ‎country of source, unfair competition, consumer.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1554
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(2)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.pdf6.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.