Key words: geographical indication, branding, country of origin, country of source, unfair competition, consumer. الكلمات المفتاحية: المؤشر الجغرافي، العلامات التجارية، بلد المنشأ، بلد المصدر، المنافسة غير المشروعة، المستهلك.
Issue Date:
4-Jul-2017
Abstract:
الملخص
تناولت هذه الدراسة موضوع "الحماية المدنية للمؤشرات الجغرافية وفقاً لأحكام التشريعات الأردنية والاتفاقيات الدولية" وفيها بينت مضمون المؤشرات الجغرافية ومفهومها وأجه اختلافها واتفاقها مع بعض المفاهيم والتسميات المشابه لها، كتسمية بلد المنشأ والمصدر نظراً للدور الذي تلعبه في تشجيع التجارة الداخلية والدولية التي تعتمد في الدرجة الأولى على ثقة المستهلك في مختلف الدول ومدى شعوره بالاطمئنان لبعض المنتجات التي تحمل مؤشراً جغرافياً معين يعكس مقدار الثقة والجودة بذلك المنتج.
لذلك حرياً على المشرع الأردني أن يخص المؤشرات الجغرافية بالحماية القانونية، وإن قصرها على الحماية المدنية دون الجزائية منها بهدف منع المنافسة غير المشروعة وكبح وسائلها بكافة الطرق، ولعل ذلك لا يتحقق ذلك إلا من خلال إخضاع المؤشرات الجغرافية لنظام التسجيل، وحماية العلامات التجارية المرتبطة بمؤشر جغرافي.
الكلمات المفتاحية: المؤشر الجغرافي، العلامات التجارية، بلد المنشأ، بلد المصدر، المنافسة غير المشروعة، المستهلك.
Abstract
This study addressed the issue of civil protection for geographical indications, according to the provisions of the Jordanian legislation and international conventions, which showed content of geographical indications, and its concept, and how they differ and agree with some of the concepts and similar labels, naming the country of origin, source .and because of the role they play in promoting domestic and international trade, which mainly depends on the consumers trust in different countries, and how he felt reassured to some of the products that carry a certain geographical indicator reflects the amount of trust, quality and originality that product.
So it was incumbent upon the Jordanian legislator that for geographical indications legal protection, and limits it to the civil protection without criminal ones in order to prevent unfair competition, and curb its means all ways.
Perhaps it is only by subjecting geographical indications registration system is achieved, and the protection of trademarks associated with the geographic index.
Key words: geographical indication, branding, country of origin, country of source, unfair competition, consumer.