Key words: Role of a faculty member, promotion of the national affiliation value, contemporary challenges, Umm Al-Qura University. الكلمات المفتاحية : دور عضو هيئة التدريس، تعزيز قيمة الانتماء الوطني، التحديات المعاصرة، جامعة أم القرى.
Issue Date:
9-May-2017
Abstract:
الملخص
هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى دور عضو هيئة التدريس في تعزيز قيمة الانتماء الوطني من وجهة نظر الطالبات الجامعيات بكلية التربية بجامعة أم القرى، والتعرف إلى مستوى الدور تبعا لمتغيرات: المستوى الدراسي، والقسم الأكاديمي، والمعدل التراكمي. ولتحقيق هدف الدراسة اعدت استبانة اشتملت على (20) فقرة، وتكونت عينة الدراسة من (417) طالبة من الطالبات الجامعيات بكلية التربية بجامعة أم القرى تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، وأظهرت النتائج أن مستوى دور الاستاذ الجامعي في تعزيز قيم الانتماء الوطني كان متوسطا بصورة عامة بمتوسط حسابي (2,82)، وقد تفاوتت جميع استجابات أفراد عينة الدراسة على فقرات الاستبانة وفق المجال الذي تم وضعه حيث جاءت الفقرات بدرجة عالية ومتوسطة ومنخفضة، وأظهرت النتائج أيضا وجود فروق دالة إحصائيا تعزى لمتغيرات: المستوى الدراسي لصالح المستوى السابع والمستوى الثامن، ولمتغير القسم الأكاديمي لصالح قسم التربية الفنية والتربية الخاصة، ولمتغير المعدل التراكمي لصالح معدل ممتاز.
الكلمات المفتاحية : دور عضو هيئة التدريس، تعزيز قيمة الانتماء الوطني، التحديات المعاصرة، جامعة أم القرى.
Abstract
This study aimed at exploring faculty of education female students’ perspectives on the role faculty members play in promoting patriotism. Different factors were taken into account in analyzing female students’ perspectives: The academic level, academic department, and students’ Grade Point Average (GPA).
To fulfill the study objectives, a twenty (20) statement questionnaire was designed and distributed among a sample that consisted of (417) female students who were randomly selected.
Results revealed that the majority of the study sample agreed that faculty members’ role in promoting patriotism came in an average level. The female students’ responses, displayed statistical significance in accordance to study variables. This statistical significance was in favor of female students who are: in advanced levels of academic study, Special and Art Education specialization, and those with high GPA.
Key words: Role of a faculty member, promotion of the national affiliation value, contemporary challenges, Umm Al-Qura University.