DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1552
Title: دور عضو هيئة التدريس في تعزيز قيمة الانتماء الوطني في ضوء ‏التحديات المعاصرة من وجهة نظر طالبات كلية التربية بجامعة أم القرى‏.
Authors: حياةعبدالعزيز محمد نياز, حياة عبدالعزيز محمد نياز
Keywords: Key words: Role of a faculty member, promotion of the national affiliation value, ‎contemporary challenges, Umm Al-Qura University.‎
الكلمات المفتاحية : دور عضو هيئة التدريس، تعزيز قيمة الانتماء الوطني، التحديات المعاصرة، ‏جامعة أم القرى.‏
Issue Date: 9-May-2017
Abstract: الملخص هدفت الدراسة التعرف إلى مستوى دور عضو هيئة التدريس في تعزيز قيمة الانتماء ‏الوطني من وجهة نظر الطالبات الجامعيات بكلية التربية بجامعة أم القرى، والتعرف إلى مستوى ‏الدور تبعا لمتغيرات: المستوى الدراسي، والقسم الأكاديمي، والمعدل التراكمي. ولتحقيق هدف ‏الدراسة اعدت استبانة اشتملت على (20) فقرة، وتكونت عينة الدراسة من (417) طالبة من ‏الطالبات الجامعيات بكلية التربية بجامعة أم القرى تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، وأظهرت ‏النتائج أن مستوى دور الاستاذ الجامعي في تعزيز قيم الانتماء الوطني كان متوسطا بصورة عامة ‏بمتوسط حسابي (2,82)، وقد تفاوتت جميع استجابات أفراد عينة الدراسة على فقرات الاستبانة وفق ‏المجال الذي تم وضعه حيث جاءت الفقرات بدرجة عالية ومتوسطة ومنخفضة، وأظهرت النتائج ‏أيضا وجود فروق دالة إحصائيا تعزى لمتغيرات: المستوى الدراسي لصالح المستوى السابع ‏والمستوى الثامن، ولمتغير القسم الأكاديمي لصالح قسم التربية الفنية والتربية الخاصة، ولمتغير ‏المعدل التراكمي لصالح معدل ممتاز. ‏ الكلمات المفتاحية : دور عضو هيئة التدريس، تعزيز قيمة الانتماء الوطني، التحديات المعاصرة، ‏جامعة أم القرى.‏ Abstract ‏ ‏This study aimed at exploring faculty of education female students’ perspectives ‎on the role faculty members play in promoting patriotism. Different factors were taken ‎into account in analyzing female students’ perspectives: The academic level, academic ‎department, and students’ Grade Point Average (GPA).‎ To fulfill the study objectives, a twenty (20) statement questionnaire was designed ‎and distributed among a sample that consisted of (417) female students who were ‎randomly selected.‎ Results revealed that the majority of the study sample agreed that faculty ‎members’ role in promoting patriotism came in an average level. The female students’ ‎responses, displayed statistical significance in accordance to study variables. This ‎statistical significance was in favor of female students who are: in advanced levels of ‎academic study, Special and Art Education specialization, and those with high GPA.‎ Key words: Role of a faculty member, promotion of the national affiliation value, ‎contemporary challenges, Umm Al-Qura University.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1552
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(1)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
effect.pdf944.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.