DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1542
Title: الآراء التفسيرية عند الجويني من خلال كتابه: (نهاية المطلب في دراية المذهب)
Authors: محمد عبد اللطيف محمد علاونة
Keywords: -
Issue Date: 17-Sep-2017
Abstract: ملخص يُعدّ إمام الحرمين الجويني –رحمه الله- من أئمة المذهب الشافعي؛ إذ كان مرجعاً في المذهب وفي تقرير القواعد والأصول فيه, وكان له الأثر الكبير على مَنْ بعده, كما يُعدّ كتابه (نهاية المطلب في دراية المذهب) من أهم كتبه وأبرزها. وتأتي هذه الدراسة لتتناول الحديث عن الآراء التفسيرية وقضايا علوم القرآن, عند الجويني من خلال هذا الكتاب, مع بيان منهجه في عرض هذه المسائل, وظهرت عناية الجويني بتفسير الآيات التي يستنبط منها الأحكام الشرعية, كما ظهرت عنايته ببعض جوانب علوم القرآن, وتميّز باعتنائه بأصول الدين ومقاصد الشريعة, وحرصه على التمسك بالسنة وبأقوال الصحابة وسلف الأمة. Abstract Imam al-Haramyn Al-Juwayni - May Allah be merciful to him - is considered as one of Imams of doctrine of Al Shafi'i, since he was a reference to the doctrine and to establishment of its rules and principles. He has a great effect upon his follower, his book (Nihaya al_ Matlab fi Dirayat al_ Mathhab) Is considered as one of his prominent and important books. This study focuses on the interpretative views and the Qur'anic sciences for Al-Juwayni in his book, with illustrating his approach in presenting of these issues. His concern on the interpretation of Al Ayaat that he deduced the rules and principles was noticed. Also, his concern shown on some sides of Qur'anic sciences. He has been distinguished in his concern on religion rules and on goals of Sharee Islamic law, and on following Al Sunna, followers' (Al sahaba) sayings, and the way of alsalaf
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1542
Appears in Collections:المجلد 14، عدد 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(13) محمد علاونة الآراء التفسيرية عند الجويني.pdf719.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.