DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1527
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorاياد الرواشده-
dc.date.accessioned2018-05-15T08:04:09Z-
dc.date.available2018-05-15T08:04:09Z-
dc.date.issued2017-03-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1527-
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى تحليل أثر خصائص المنظمة المتعلمة في فاعلية الاتصال الإداري من وجهة نظر المديرين في ‏الوزارات الأردنية. ‏ ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استباتة لجمع البيانات، حيث تم اختيار عينة الدراسة بنسبة(30%) من مجتمع ‏الدراسة، وقد تم توزيع(427) استباتة، أعيد منها وكان صالحاً للتحليل(405) استباتة، وتم استخدام الرزمة الإحصائية للعلوم ‏الاجتماعية‎(SPSS)‎‏ لتحليل تلك البيانات. ‏ وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أبرزها ما يلي: ‏ ‏1.‏ إن تصورات المبحوثين لفقرات أبعاد المتغير المستقل (خصائص المنظمة المتعلمة) قد جاءت مرتفعة، وأن المتوسط ‏الحسابي العام لتصورات المبحوثين نحو أبعاد متغير فاعلية الاتصال الاداري قد جاء مرتفعاً.‏ ‏2.‏ توصلت الدراسة إلى أن ثمة أثرا ذا دلالة إحصائية لخصائص المنظمة المتعلمة في فاعلية الاتصال الإداري لدى المديرين ‏في الوزارات الأردنية.‏ وقد أوصت الدراسة بضرورة تهيئة الإداريين والعاملين لتحسين نظام الاتصال الإداري كمنهج إداري، وأن تعمل الوزارات ‏الأردنية على تعزيز أبعاد خصائص المنظمة المتعلمة من خلال وضع آليات تعزز ثقافة التعلم التنظيمي.‏ الكلمات الدالة: خصائص المنظمة المتعلمة، فاعلية الاتصال الإداري، الوزارات الأردنية.‏ Abstract The study aimed at analyzing the effect of characteristics of the learning organization on effective ‎administration communication from administrators' perspective in Jordanian ministries . ‎‏ ‏To achieve the goals of the ‎study, a questionnaire was developed to collect data, and the a percentage of (30%) was taken from the society of the ‎study to form its sample . ‎‏)‏‎427) questionnaires were distributed among which ‎‏)‏‎405‎‏(‏‎ questionnaires were valid for ‎analysis . The Social Science Software ( SPSS )was used to analyze data .The study revealed a group of results ‎among which : ‎ ‎1- ‎‏ ‏The participants' perspectives on the items of the independent variable (characteristics of the learning ‎organization) were high and the general mean of the participants' perspectives regarding the dimensions of the ‎efficiency of administrative communication was at high level.‎ ‎2- ‎‏ ‏There was a significant statistical effect for the dimensions of the characteristics of the learning organization on ‎organizational scale efficiency among administrators in Jordanian ministries .‎‏ ‏ In light of the results, the study recommended the necessity of preparing administrators and workers to ‎facilitate the administrative communication system as an administrative approach , the Jordanian‏ ‏ministries should ‎promote the dimensions of characteristics of the learning organization through the development of mechanisms to ‎promote a culture of organizational learning. ‎ Key words: Characteristics of the Learning Organization, Administrative Communication Efficiency, Jordanian ‎Ministriesen_US
dc.subjectKey words: Characteristics of the Learning Organization, Administrative Communication Efficiency, Jordanian ‎Ministries.en_US
dc.subjectالكلمات الدالة: خصائص المنظمة المتعلمة، فاعلية الاتصال الإداري، الوزارات الأردنية.‏en_US
dc.titleأثر خصائص المنظمة المتلعمة في فاعلية الاتصال الإداري من وجهة نظر المديرين في الوزارات الأردنية.en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(1)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.pdf5.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.