DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1513
Title: المتطلبات‎ ‎الإدارية‎ ‎اللازمة‎ ‎لتطبيق الحكومة‎ ‎الإلكترونية وأثرها في ‏جودة الخدمات المقدمة من أجهزة الخدمة المدنية الأردنية من وجه نظر ‏العاملين.
Authors: حسين محمد العزب
Issue Date: 16-Apr-2017
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر المتطلبات‎ ‎الإدارية‎ ‎اللازمة‎ ‎لتطبيق الحكومة‎ ‎الإلكترونية وأثرها في جودة الخدمات المقدمة من أجهزة الخدمة المدنية الأردنية من وجه نظر ‏العاملين، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبانة لغرض جمع البيانات، وتم سحب عينة عشوائية ‏بسيطة بلغ تعدادها الصافي(582) موظفاً وموظفةً، وقد تم استخدام الرزمة الإحصائية للعلوم ‏الاجتماعية(‏SPSS‏) لتحليل البيانات، وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها: أن مستوى إدراك ‏العاملين في أجهزة الخدمة المدنية نحو توفر الموارد‎ ‎البشرية‎ ‎المؤهلة للحكومة الإلكترونية وتوفر ‏المتطلبات‎ ‎الإدارية‎ ‎اللازمة‎ ‎لتطبيق الحكومة‎ ‎الإلكترونية ذا مستوى متوسط وأن مستوى إدراك ‏العاملين في أجهزة الخدمة المدنية نحو نوع الخدمة المقدمة ذا مستوى مرتفع ، وأن توفر الموارد‎ ‎البشرية‎ ‎المؤهلة للحكومة الإلكترونية وتوفر‎ ‎المتطلبات‎ ‎الإدارية‎ ‎اللازمة‎ ‎لتطبيق الحكومة‎ ‎الإلكترونية ‏لها دور في تحسين نوع الخدمة المقدمة في أجهزة الخدمة المدنية.‏ ‏ قدمت الدراسة مجموعه من التوصيات منها: ضرورة التركيز على المتطلبات‎ ‎الإدارية‎ ‎اللازمة‎ ‎لتطبيق الحكومة‎ ‎الإلكترونية والتي يتم استخدامها من خلال الوسائل التكنولوجية الحديثة ‏كونها تحقق الدقة والسرعة في إيصال المعلومات المطلوبة في الوقت المناسب، والعمل على تطوير ‏قواعد بيانات خاصة للعمل داخل هذه الوزارات الأردنية وإبقاء قنوات الاتصال مفتوحة مع ‏المستفيدين لمعرفة مدى جودة الخدمات الحكومية المقدمة لهم.‏ Abstract This study aimed at identifying the impact of the necessary administrative ‎requirements for the application of e-government and its impact on the quality of services ‎provided by the Jordanian civil service from the viewpoint of employees, and to achieve ‎the objectives of the study a questionnaire was built for the purpose of data collection, ‎and a simple random sample was withdrawn from a population of (582) employees. The ‎statistical package for social Sciences (SPSS) was used to analyze the data The study ‎found that it is important to recognize the workers in the civil service level towards the ‎availability of qualified e-government human resources and provide the application of e-‎government administrative requirements the average level and the perception level ‎workers in the civil service towards the type of service provided a high level, and that the ‎availability of qualified human resources e-government, and provide for the application ‎of e-government have a role in improving the type of service provided in the civil service ‎and administrative requirements‏.‏ The study made a series of recommendations, including: the need to focus on the ‎application of e-government, which is used by modern technological means ‎administrative requirements that it is investigating the accuracy and speed in the delivery ‎of the requested information in a timely manner, and work on the development of private ‎work within the Jordanian ministries and keep the channels of communication databases ‎open with beneficiaries to see how the quality of government services are provided to ‎them‏.‏
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1513
Appears in Collections:المجلد(24)، العدد(1)، 2018م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdf10.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.