DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1466
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد الزبون, سميرة حسن-
dc.date.accessioned2018-03-06T17:10:59Z-
dc.date.available2018-03-06T17:10:59Z-
dc.date.issued2017-01-16-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1466-
dc.description.abstractالملخص هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع دور الجامعات الأردنية الرسمية في نشر ثقافة السلام من وجهة نظر طلبتها، ‏واقتراح أسس تربوية لنشر ثقافة السلام في الجامعات الأردنية الرسمية لديهم. وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع الجامعات ‏الأردنية للعام الدراسي 2015/2016م، وتكونت عينة الدراسة من (300) ثلاثمائة طالبًا وطالبًة تم اختيارهم بطريقة عشوائية من ‏الجامعة الأردنية، واليرموك، ومؤتة. وتم اختيار الجامعات بطريقة قصدية، واستخدم المنهج المسحي، ولغايات تحقيق أهداف ‏الدراسة طورت الباحثة استبانة مكونة من (53) فقرة موزعة على خمسة مجالات وهي: تعزيز الاندماج الاجتماعي، نبذ التطرف، ‏نبذ العنف، نشر القيم الإنسانية، تعزيز الحوار، وبعد تحليل البيانات أظهرت نتائج الدراسة ما يأتي: ‏ جاءت الاستجابة الكلية للطلبة في تقدير واقع دور الجامعات الأردنية الرسمية في نشر ثقافة السلام بدرجة متوسطة، وجاءت ‏نتائج جميع مجالات الدراسة بدرجة متوسطة، وكان ترتيب المجالات لنشر ثقافة السلام بالترتيب الآتي: مجال تعزيز الحوار، ثم ‏مجال نبذ التطرف، ثم مجال تعزيز الاندماج الاجتماعي، ثم مجال نشر القيم الإنسانية، ثم مجال نبذ العنف، وخلصت الدراسة إلى ‏اقتراح أسس تربوية لنشر ثقافة السلام في الجامعات الأردنية الرسمية، وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم العديد من التوصيات.‏ الكلمات المفتاحية: أسس تربوية، ثقافة السـلام.‏ Abstract ‎ ‎‏ ‏‎ This study aims at identifying the role of the public Jordanian universities in spreading the ‎culture of peace from the point of view of their students and proposing educational foundations for ‎spreading the culture of peace in their public Jordanian universities. The study population is from all ‎Jordanian universities for the 2015-2016 academic year. In order to achieve the objectives of the study, ‎the researcher developed a questionnaire consisting of (53) items divided into five areas: promoting ‎social integration, rejecting extremism, Renounce Violence, dissemination of human values, promotion of ‎dialogue, and after analyzing the data results of the study showed the following: ‎ The overall response of the students was to assess the reality of the role of the public Jordanian ‎universities in spreading the culture of peace to a medium degree. The results of all fields of study were ‎of a medium degree. The order of the fields was to spread the culture of peace in the following order: ‎promoting dialogue, and then the field of dissemination of human values, then the area of non-violence, ‎and concluded the study to propose educational grounds for the dissemination of a culture of peace in ‎the public Jordanian universities, and in the light of the results of the study, the researcher presented ‎many recommendations. ‎ Keywords‏:‏‎ Educational foundations, culture of peace, Jordanian universitiesen_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: أسس تربوية، ثقافة السـلام.‏en_US
dc.subjectKeywords‏:‏‎ Educational foundations, culture of peace, Jordanian universitiesen_US
dc.titleأسس تــربـــوية مقترحــة للجامعـــات الأردنيـــة الــرسميـة ‏ لـنشــر ثقافــة الــســلام لــدى طلـبتـهـــا ‏en_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(4)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
19.pdf6.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.