DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | محمد الزبون, سميرة حسن | - |
dc.date.accessioned | 2018-03-06T17:10:59Z | - |
dc.date.available | 2018-03-06T17:10:59Z | - |
dc.date.issued | 2017-01-16 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1466 | - |
dc.description.abstract | الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع دور الجامعات الأردنية الرسمية في نشر ثقافة السلام من وجهة نظر طلبتها، واقتراح أسس تربوية لنشر ثقافة السلام في الجامعات الأردنية الرسمية لديهم. وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع الجامعات الأردنية للعام الدراسي 2015/2016م، وتكونت عينة الدراسة من (300) ثلاثمائة طالبًا وطالبًة تم اختيارهم بطريقة عشوائية من الجامعة الأردنية، واليرموك، ومؤتة. وتم اختيار الجامعات بطريقة قصدية، واستخدم المنهج المسحي، ولغايات تحقيق أهداف الدراسة طورت الباحثة استبانة مكونة من (53) فقرة موزعة على خمسة مجالات وهي: تعزيز الاندماج الاجتماعي، نبذ التطرف، نبذ العنف، نشر القيم الإنسانية، تعزيز الحوار، وبعد تحليل البيانات أظهرت نتائج الدراسة ما يأتي:
جاءت الاستجابة الكلية للطلبة في تقدير واقع دور الجامعات الأردنية الرسمية في نشر ثقافة السلام بدرجة متوسطة، وجاءت نتائج جميع مجالات الدراسة بدرجة متوسطة، وكان ترتيب المجالات لنشر ثقافة السلام بالترتيب الآتي: مجال تعزيز الحوار، ثم مجال نبذ التطرف، ثم مجال تعزيز الاندماج الاجتماعي، ثم مجال نشر القيم الإنسانية، ثم مجال نبذ العنف، وخلصت الدراسة إلى اقتراح أسس تربوية لنشر ثقافة السلام في الجامعات الأردنية الرسمية، وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم العديد من التوصيات.
الكلمات المفتاحية: أسس تربوية، ثقافة السـلام.
Abstract
This study aims at identifying the role of the public Jordanian universities in spreading the culture of peace from the point of view of their students and proposing educational foundations for spreading the culture of peace in their public Jordanian universities. The study population is from all Jordanian universities for the 2015-2016 academic year. In order to achieve the objectives of the study, the researcher developed a questionnaire consisting of (53) items divided into five areas: promoting social integration, rejecting extremism, Renounce Violence, dissemination of human values, promotion of dialogue, and after analyzing the data results of the study showed the following:
The overall response of the students was to assess the reality of the role of the public Jordanian universities in spreading the culture of peace to a medium degree. The results of all fields of study were of a medium degree. The order of the fields was to spread the culture of peace in the following order: promoting dialogue, and then the field of dissemination of human values, then the area of non-violence, and concluded the study to propose educational grounds for the dissemination of a culture of peace in the public Jordanian universities, and in the light of the results of the study, the researcher presented many recommendations.
Keywords: Educational foundations, culture of peace, Jordanian universities | en_US |
dc.subject | الكلمات المفتاحية: أسس تربوية، ثقافة السـلام. | en_US |
dc.subject | Keywords: Educational foundations, culture of peace, Jordanian universities | en_US |
dc.title | أسس تــربـــوية مقترحــة للجامعـــات الأردنيـــة الــرسميـة لـنشــر ثقافــة الــســلام لــدى طلـبتـهـــا | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد(23)، العدد(4)، 2017م
|