DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1460
Title: اتجاهــات معلمـات ريـــاض الأطفــال ‏ نحــو البرامـج التدريبية المقدمــة لهــن أثناء الخـدمــة ‏
Authors: غادة محمد العكول
Keywords: الكلمات المفتاحية: الاتجاهات، التدريب أثناء الخدمة، معلمة رياض الأطفال، البرامج التدريبية.‏
Keywords: Attitudes, during services programs, kindergarten teachers, training programs.‎
Issue Date: 12-Mar-2017
Abstract: الملخص ‏ هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو البرامج التدريبية المقدمة لهن أثناء الخدمة، ‏ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بتطوير استبانة تكونت من (4) مجالات رئيسة و (42) فقرة فرعية، وتكونت عينة الدراسة ‏من معلمات رياض الأطفال اللواتي يدرسن في محافظة العاصمة في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2015/2016م، ‏وعددهن (214) معلمة، تم اختيارهن عشوائياً. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة اتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو البرامج ‏التدريبية المقدمة لهن أثناء الخدمة جاءت بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي (3,54)، وقد جاء بالمرتبة الأولى المجال (1) محتوى ‏البرامج التدريبية بمتوسط حسابي (3,68)، والمجال (4) البيئة التي تنفذ بها البرامج التدريبية بمتوسط حسابي (3,68)، ‏وبالمرتبة الثانية المجال‎ ‎‏(3) مدربي البرامج التدريبية بمتوسط حسابي (3,55)، وقد جاء بالمرتبة الثالثة والأخيرة المجال (2) ‏وقت تنفيذ البرامج التدريبية بمتوسط حسابي (3,44)، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ‏دلالة (‏α≤ 0.05‎‏) لدرجة اتجاهات معلمات رياض الأطفال نحو البرامج التدريبية المقدمة لمتغيري المؤهل العلمي، وسنوات ‏الخبرة.‏ وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة في ضرورة إشراك المعلمات في اختيار زمن التدريب، بحيث يتناسب مع ظروفهن ‏الاجتماعية والمهنية مع إعطاء الجانب العملي حقه الكافي من الوقت.‏ الكلمات المفتاحية: الاتجاهات، التدريب أثناء الخدمة، معلمة رياض الأطفال، البرامج التدريبية.‏ Abstract ‏ ‏This study aims at detecting the attitudes of kindergarten’s teachers towards the training programs which ‎are presented to them during services. To achieve the study goal, the researcher developed a questionnaire which is ‎formed of (4) main fields and (42) subparagraphs. The study society consists of all the kinder gratin’s teachers who ‎teach in the capital region in the first semester during the year 2015- 2016. The study sample was randomly selected, ‎and it consists of (214) kindergarten’s teachers. ‎ The study results show that the degree of the kindergarten’s teachers’ attitudes towards the during service ‎training programs was medium. And its mean was (3, 54), the field number (1). The content of the training programs, ‎Came in the first rate and its mean was (3, 68), the fourthfield- The environment in which the training programs ‎executes also came in the first rate with its mean (3, 68). In the second rate, the thirds field-the trainers of the training ‎programs came, its mean was (3, 55). And in the third and final rate came the second field-The time of the enforcement ‎of the training programs, its mean was (3, 44). The results also show that there is no significant difference (α≤0.05) ‎between the attitudes of the kindergarten’s teachers towards the during service training programs due to the ‎qualification, and the experience. The study recommended the importance of the participation of the teacher in ‎choosing the time of training to suit their career and their social circumstances, in addition to the importance of ‎giving enough time to the practical field.‎ Keywords: Attitudes, during services programs, kindergarten teachers, training programs.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1460
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(4)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11.pdf4.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.