DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1458
Title: مستوى النضج المهني والطموح وعلاقتهما ببعض المتغيرات: دراسة ‏ميدانية لدى طلبة المرحلـة الأساسيــة العليا في الأردن
Authors: عبدالمهدي صوالحة
Keywords: الكلمات المفتاحية: النضج المهني، الطموح، طلبة المرحلة الأساسية العليا.‏
Key words: the vocational maturity, the aspiration, the higher primary school students‎‏.‏
Issue Date: 12-Mar-2017
Abstract: الملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى النضج المهني والطموح لدى عينة من طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن، ‏تكونت العينة من (300) طالباً وطالبة من الصفين التاسع والعاشر الأساسيين، تم اختيارهم بالطريقة القصدية، وطُبق مقياسي ‏النضج المهني والطموح. أظهرت النتائج وجود مستوى متوسط لدى أفراد عينة الدراسة في النضج المهني والطموح، ووجود ‏فروق ذات دلالة إحصائية في مقياسي النضج المهني والطموح تبعا للجنس ولصالح الإناث. كما اظهرت النتائج عدم وجود فروق ‏ذات دلالة إحصائية في أبعاد مقياس النضج المهني على المستوى الاجتماعي الاقتصادي ماعدا بُعد التفضيل في اتخاذ القرار ‏المهني ولصالح المستوى المرتفع، بينما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد مقياس الطموح والمقياس ككل على المستوى ‏الاجتماعي الاقتصادي؛ حيث كانت الفروق في المقياس ككل لصالح المستوى المتوسط والمرتفع، بينما في البُعد الاكاديمي كان ‏لصالح المستوى المرتفع، وفي البُعد المهني كان لصالح المستوى المتوسط.‏ الكلمات المفتاحية: النضج المهني، الطموح، طلبة المرحلة الأساسية العليا.‏ Abstract The study aimed at identifying the level of the vocational maturity and aspiration among a sample of (300) ‎higher primary school students in Jordan‏,‏‎ chosen purposely from the ninth and tenth grades‏.‏‎ The vocational ‎maturity and aspiration scales were applied‏.‏‎ The results showed a median level of vocational maturity and aspiration ‎among the sample individuals‏.‏‎ And that there are statically significant differences between the vocational maturity ‎and aspiration scales due to the gender in favor of females‏.‏‎ The results also revealed that there were no statically ‎significant differences in vocational maturity scale dimensions on the socio-economic level‏,‏‎ exceptin the dimension ‎of decision-making preference in favor of the high level‏,‏‎ while there were statically significant differences in the ‎aspiration scale on the socio-economic level in favor of the median level‏.‏‎ Whereas in the academic dimension , it ‎was in the favor of the high level and the in favor of the median level for the vocational dimension‏.‏ Key words: the vocational maturity, the aspiration, the higher primary school students‎‏.‏
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1458
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(4)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6.doc386.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.