الكلمات الدالة: ضمانات التنفيذ، الضمانات التأديبية، الضمانات الجزائية، أحكام الإلغاء.
Issue Date:
12-Mar-2017
Abstract:
الملخص
حرصت أغلب التشريعات الجزائية والإدارية على إحاطة تنفيذ الأحكام الإدارية بأهمية خاصة، في ضوء ما تتمتع به الإدارة من امتيازات وسلطات تجاه الأفراد، ورغم ذلك فإننا نرى أن هذه الضمانات ليست بالقدر الكافي لضمان حسن التنفيذ من قِبل رجال الإدارة العليا-مدار البحث- حيث تنحصر الدراسة في نوعين من الضمانات: الأول يتمثل في الضمانات التأديبية، وهي التدابير الواجب على الإدارة اتخاذها لإلزام موظفيها بحسن التنفيذ، ويتمثل الآخر في الضمانات الجزائية والعقوبات التي يمكن اتخاذها بحق الموظف الممتنع من قِبل القضاء.
وخلصنا إلى أن الضمانات التأديبية – لتنفيذ الأحكام القاضية بالإلغاء للقرارات شديدة الأثر على المراكز القانونية - يصعب تنفيذها؛ لوقوعها في مواجهة رجال الإدارة العليا، الموكل إليهم تنفيذ هذه الضمانات لنمسي أمام الخصم والحكم، مما يصعب تصورها على أرض الواقع، علاوة على أن تلك الضمانات الجزائية غير كافية أيضاً؛ لكونها تتسم بعقوبات جنحوية مخفضة لا تصل إلى مستوى إجبار رجال الإدارة العليا على التنفيذ.
وقدمنا بعض التوصيات التي نراها تتضمن رؤيا جديدة، التي يمكن للمشرع تبنيها لتلافي القصور الحالي في هذه الضمانات، وأهمها تقرير عقوبة العزل للموظف الممتنع عن تنفيذ أحكام القضاء، إضافة إلى تشديد العقوبة الجزائية بحقه.
الكلمات الدالة: ضمانات التنفيذ، الضمانات التأديبية، الضمانات الجزائية، أحكام الإلغاء.
Abstract
The administrative judiciary, with all its variance, has given importance in upholding its rulings because of its impact on legality in light of the Administration's prerogatives and powers towards individuals. Nevertheless, the author believes that such assurances are not sufficient to ensure a proper implementation of these safeguards. These safeguards are limited and mainly fall into two types:
1. Safeguards that organisations requesting from their employees to uphold and follow.
2. Organisational administrative service orders punishments and sanctions against employees when they don’t fulfil their duty, to the required standard, towards their organisations.
The author has reached a conclusion that administrative safeguards seem to cancel administrative judiciary ruling due to the difficulties in implementing these rulings. This is due judiciary ruling against high ranking officers within organizations that are required to uphold administrative ruling against themselves, which is very difficult to achieve in practical terms. Also these ruling are not enforceable by law.
The author has offered some recommendations, which include new vision for the legislator to adopt in order to avoid current shortcomings in these guarantees and safeguards. Notably, suggesting the penalty of dismissal for employees that refuse to uphold administrative judiciary rulings, or increase their original sentence.