DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1453
Title: درجـة مشاركــة الإداريين التربويين في وزارة التربية والتعليم في الأردن ‏في رســـم السياسات التربوية من وجهــة نظــرهــم.
Authors: بســـام قـــرينــاوي, كـايـــد ســــلامــة
Keywords: الكلمات المفتاحية: رسم السياسات التربوية، الإداريين التربويين، وزارة التربية والتعليم.‏
key words: Educational Policy-Making, Educational Administrators , ‎Ministry of Education.‎
Issue Date: 23-Mar-2017
Abstract: الملخص هدفت الدراسة إلى تحديد درجة مشاركة الإداريين التربويين في وزارة التربية والتعليم في ‏الأردن في رسم السياسات التربوية من وجهة نظرهم، وتكونت عينة الدراسة من (108) إداريًا ‏تربويًا، أخذت بطريقة عشوائية من مجتمع الدراسة المكون من (148) إداريًا تربوياً، من وزارة ‏التربية والتعليم، ولتحقيق أهداف الدراسة طور الباحث استبانة رسم السياسات التربوية، وتكونت من ‏‏(29) فقرة، توزعت على ثلاثة مجالات، وتم التأكد من صدقها وثباتها.‏ وأظهرت الدراسة أن درجة مشاركة الإداريين التربويين في وزارة التربية والتعليم في ‏الأردن في رسم السياسات التربوية جاءت متوسطة، ولجميع المجالات، وجاء مجال الإعداد ‏والتخطيط في المرتبة الأولى، تلاه مجال المتابعة والتقويم، ثم مجال الصياغة الإقرار. كما بينت ‏الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة المشاركة في رسم السياسات التربوية، تعزى ‏لمتغير المركز الوظيفي، ولصالح المديرين العاميين، بينما لا يوجد فروق في درجة المشاركة في ‏رسم السياسات التربوية تعزى لمتغير الخبرة أو المؤهل العلمي. وقد أوصت الدراسة بزيادة مشاركة ‏الإداريين التربويين في وزارة التربية والتعليم في الأردن في رسم السياسات التربوية.‏ الكلمات المفتاحية: رسم السياسات التربوية، الإداريين التربويين، وزارة التربية والتعليم.‏ Abstract The study aimed at identifying the degree of educational administrators' ‎participation in making educational policies in the Ministry of Education in Jordan from ‎their point of view. The study sample consisted of(108) administrators, selected randomly ‎from a population of (148) educational administrators at the Ministry of Education in ‎Jordan.‎ ‎ In order to accomplish the objectives of the study, the researcher developed a ‎questionnaire of policies-making consisted of (29) items, distributed on three areas: ‎preparation and planning, drafting and approval, monitoring and evaluation.‎‏ ‏Validity ‎and reliability of the study instrument have been confirmed. ‎ The study showed the following results:‎‏ ‏The degree of educational administrators' ‎involvement in educational policy-making in the Ministry of Education in Jordan is to be ‎medium, the area of preparation and planning is ranked first, followed by the area of ‎monitoring, then finally the area of drafting and approval. There were statistically ‎significant differences in the degree of participation in educational policy making, ‎attributed to the variable of the career position for the benefit of the local head teachers ‎but there were no statistically significant differences in the degree of participation in ‎educational policies, attributed to the variable of experience or qualification. The study ‎recommended to increase participation of educational administrators at the Ministry of ‎Education in Jordan in educational policy-making, ‎ key words: Educational Policy-Making, Educational Administrators , ‎Ministry of Education.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1453
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(4)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.pdf4.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.