Key Words: The five Principles, Intermediate position, Monotheism, Justice. الكلمات الدالة: الأصول الخمسة، المنزلة بين المنزلتين، التوحيد، العدل.
Issue Date:
20-Oct-2016
Abstract:
Abstract
This paper aimed to explain the five principles of Mu'tazila, and the position of the people of Ahlussunnah wal Jama'ah towards these five principles:
1) Monotheism.
2) Justice.
3) Promise and threat.
4) The intermediate position.
5) The enjoining of right and prohibition of wrong.
It attempted to compare between Al Mu'tazila doctrine and Ahlussunnah wal Jama'ah doctrine. Qadi 'Abd al-Jabbar explained why they limited their doctrine to these five principles saying: No doubt that those who contradicted us are limited to these principles, don't you see that the contradiction of infidels and atheists in cooperative and assimilators, has joined the principle of monotheism?, contradiction of compellers has joined all the principle of justice?, those of deferred joined the principle of promise and threat? those Kharijites "dissidenters" have joined under the principle of intermediate position? and contradiction of Imamis have joined the enjoining what is right and forbidding what is wrong ?.
No one deserves the name of Al Mutazilah unless he believes in these five principles.
Key Words: The five Principles, Intermediate position, Monotheism, Justice.
الملخـص
لقد اتفق جميعُ المعتزلة فيما بينهم على أصولٍ خمسةٍ عقديةٍ، جعلوها أساساً مهماً لمذهبهم، وهذه الأصول هي:
1) التوحيـد.
2) العــدل.
3) الوعد والوعيد.
4) المنزلة بين المنزلتين.
5) الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر.
ويوضح القاضي عبد الجبار وجه حصر أصولهم العقدية في هذه الخمسة، فيقول: "لا خلاف أنَّ المخالفين لنا لا يعدُّون هذه الأصول، ألا ترى أنَّ خلافَ المُلحدة والمُعطّلة والدهرية والمُشبّهة، قد دخل في التوحيد، وخلاف المجبرة بأَسْرهم دخل في باب العدل، وخلافَ المرجئة دخل في باب الوعد والوعيد، وخلاف الخوارج دخل تحت المنزلة بين المنزلتين، وخلاف الإمامية دخل في باب الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر".
ولا يستحق أحد من الناس اسمَ الاعتزال عندهم حتى يجمع القول بهذه الأصول الخمسة.
الكلمات الدالة: الأصول الخمسة، المنزلة بين المنزلتين، التوحيد، العدل.