DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1444
Title: درجـة تطبيـق معايير الـوصف الـوظيفي في تقييم الأداء ‏ في جامعة آل البيت من وجهة نظــر العاملين الإداريين فيها‏ .
Authors: مسلم قاسم الشرفات, صالح ناصر عليمات
علي محمد جبران
Keywords: الكلمات المفتاحية: معايير الوصف الوظيفي، تقييم الأداء، العاملـون الإداريـون، جامعـة آل ‏البيت، الأردن.‏
‎ Key words: Job Description Standards, Performance Evaluation, ‎Administrative Staff , Al Albayt University (AABU), Jordan.‎
Issue Date: 26-Feb-2017
Abstract: الملخص هدفت الدراسة التعرف إلى درجة تطبيق معايير الوصف الوظيفي في تقييم الأداء في جامعة آل البيت من وجهة نظر ‏العاملين الإداريين فيها. ولتحقيق ذلك تم تطبيق أداة الدراسة بعد التحقق من صدقها وثباتها حيث بلغ عدد فقرات الأداة (17) فقرة، ‏موزعة على ثلاثة مجالات، وتكونت عينة الدراسة من (743) فرداً من العاملين الإداريين في جامـعـة آل البيت، وخلصت ‏الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: أن درجة تطبيق معايير الوصف الوظيفي في تقييم الأداء في جامعة آل البيت من وجهة نظر ‏العاملين الإداريين فيها جاءت بدرجة متوسطة. وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير الجنس ‏في مجالين وهما مجال المسمى الوظيفي ولصالح مستوى الذكور، ومجال المهارات والمؤهلات العلمية ولصالح مستوى الذكور. ‏كما وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير المؤهل العلمي في جميع مجالات معايير الوصف الوظيفي ‏في تقييم الأداء. وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغير سنوات الخبرة في مجالين وهما مجال المسمى ‏الوظيفي ولصالح الفئة أقل من (5) سنوات، ومجال المهارات والمؤهلات العلمية ولصالح الفئة من (5) إلى أقل من (10) ‏سنوات. وكانت ابرز التوصيات أن يكون هناك اهتمام بمخرجات التقييم الوظيفي لينعكس على المسميات الوظيفية، والترقيات ‏الإدارية. وأن يتم الاهتمام بتقييم أداء العاملين من الإدارة العُليا، وأن يتم توفير برامج لتدريب القائمين على عملية التقييم بحيث ‏تكون هذه البرامج شاملة لكافة المسؤولين عن عملية التقييم في الجامعة. ‏ الكلمات المفتاحية: معايير الوصف الوظيفي، تقييم الأداء، العاملـون الإداريـون، جامعـة آل البيت، الأردن.‏ Abstract This study aims to identify the reliability and efficiency of employing job description standards in ‎performance evaluation from the point of view of the administrative staff. To achieve this aim, the study tool was ‎implemented after its reliability and stability was carefully tested. The study tool consisted of 17 items divided into ‎three sections, while the study samples included 743 members from Al Albayt (AABU) administrative staff. The most ‎important results of the study show that applying job description standards gave moderate results including the fact ‎that there are statistical differences due to gender in two areas: job title, and job experiences and skills.‎ ‎ The study also showed statistical significant differences among administrative staff due to academic ‎qualifications. Finally, the study showed a statistical significant differences among administrative staff due to years ‎of experience in two major areas: job title, academic qualifications and skills. The study has many recommendations ‎including taking the job description standards into consideration which will reflect a better job distribution or a better ‎job assignment and a better administrative promotional system. The study also recommended that the university ‎presidency should pay more attention to the administrative evaluation in addition to providing proper training ‎programs to those who are responsible for this evaluation process. These programs and workshops should include ‎all those who work in the staff evaluation.‎ ‎ Key words: Job Description Standards, Performance Evaluation, Administrative Staff , Al Albayt University ‎‎(AABU), Jordan.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1444
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(3)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18.pdf8.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.