الكلمات المفتاحية: قراءة القصص، الاستيعاب القرائي، الصف الخامس الأساسي. Key words: reading stories, reading comprehension, fifth Grade Students.
Issue Date:
5-Dec-2016
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام قراءة القصص في تحسين الاستيعاب القرائي لدى طلاب الصف الخامس الأساسي في مدارس البادية الشمالية الغربية. واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي. وتكونت عينة الدراسة من (30) طالباً، قسموا إلى مجموعتين؛ تجريبية درست باستخدام قراءة القصص، وضابطة درست بالطريقة الاعتيادية. وقام الباحث بإعداد اختبار تكون في صورته النهائية من (15) سؤالاً مقالياً، تأكد من صدقه وثباته، وحسب معامل ثبات الاتساق الداخلي للاختبار باستخدام معادلة كرونباخ ألفا، إذ بلغ (0.87). توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية ولصالح المجموعة التجريبية التي درست باستخدام قراءة القصص. وفي ضوء النتائج توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات ذات الصلة.
الكلمات المفتاحية: قراءة القصص، الاستيعاب القرائي، الصف الخامس الأساسي.
Abstract
The study aimed to investigate the effect of using stories reading in improving reading comprehension of the Basic Fifth Grade Students at the Northern Western Badia schools. The researcher used the quasi-experimental approach. The study sample consisted of (30) students and was divided into two groups: the experimental group and the control group. The experimental group was taught by using the stories reading approach while the control group was taught by using the traditional approach. The researcher prepared a test consisted of (15) essay type questions. The validity and reliability of the test were confirmed and the reliability of the internal consistency of the test was confirmed by using Cron bach's alpha coefficient equation and was found (0.87). The study results indicated that there were statistical differences in favor of the experimental group taught by using the stories reading approach. The study concluded with some recommendations in the light of the results.
Key words: reading stories, reading comprehension, fifth Grade Students.