DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1440
Title: أثــر استخــدام قــراءة القصص في تحسـين الاستيعـاب القــرائي ‏ لدى طـلاب الصف الخامس الأساسي في مـدارس البادية الشمالية الغربية
Authors: قاسم نواف البري
Keywords: الكلمات المفتاحية: قراءة القصص، الاستيعاب القرائي، الصف الخامس الأساسي.‏
Key words: reading stories, reading comprehension, fifth Grade Students‎‏.‏‎ ‎
Issue Date: 5-Dec-2016
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام قراءة القصص في تحسين الاستيعاب القرائي لدى طلاب الصف الخامس ‏الأساسي في مدارس البادية الشمالية الغربية. واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي. وتكونت عينة الدراسة من (30) طالباً، ‏قسموا إلى مجموعتين؛ تجريبية درست باستخدام قراءة القصص، وضابطة درست بالطريقة الاعتيادية. وقام الباحث بإعداد اختبار ‏تكون في صورته النهائية من (15) سؤالاً مقالياً، تأكد من صدقه وثباته، وحسب معامل ثبات الاتساق الداخلي للاختبار باستخدام ‏معادلة كرونباخ ألفا، إذ بلغ (0.87). توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية ولصالح ‏المجموعة التجريبية التي درست باستخدام قراءة القصص. وفي ضوء النتائج توصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات ذات الصلة.‏ الكلمات المفتاحية: قراءة القصص، الاستيعاب القرائي، الصف الخامس الأساسي.‏ Abstract The study aimed to investigate the effect of using stories reading in improving reading comprehension of ‎the Basic Fifth Grade Students at the Northern Western Badia schools. The researcher used the quasi-experimental ‎approach. The study sample consisted of (30) students and was divided into two groups: the experimental group and ‎the control group. The experimental group was taught by using the stories reading approach while the control group ‎was taught by using the traditional approach. The researcher prepared a test consisted of (15) essay type questions. ‎The validity and reliability of the test were confirmed and the reliability of the internal consistency of the test was ‎confirmed by using Cron bach's alpha coefficient equation and was found (0.87). The study results indicated that ‎there were statistical differences in favor of the experimental group taught by using the stories reading approach. The ‎study concluded with some recommendations in the light of the results.‎ Key words: reading stories, reading comprehension, fifth Grade Students‎‏.‏‎ ‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1440
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(3)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13.pdf4.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.