الكلمات المفتاحية: السبورة التفاعلية، مهارة الكتابة، الصف الثاني الأساسي. Keywords: interactive whiteboard, writing skill, second basic grade.
Issue Date:
5-Dec-2016
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام السبورة التفاعلية في تحسين مهارة الكتابة الأدائية لدى طلبة الصف الثاني الأساسي وفق معايير الأداء الكتابي المعتمدة. اختار الباحث عينة من طلبة الصف الثاني الأساسي بلغت (61) طالباً وطالبة في مدرسة أكاديمية الأندلس في مدينة العين في دولة الامارات العربية المتحدة، بواقع شعبتين: الأولى ضابطة والثانية تجريبية، وتم إجراء الاختبار القبلي للمجوعتين لضمان التكافؤ بين المجموعتين، وبعد ذلك تم تدريب الطلبة على مهارات كتابية في ضوء المعايير المعتمدة في الدراسة، من خلال استخدام السبورة التفاعلية، واستمرت التجربة شهرين بواقع حصتين اسبوعيا، وبعد ذلك تم إجراء الاختبار البعدي واستخراج النتائج التي تبين منها وجود ضعف عام في مهارة الكتابة الأدائية لدى طلبة الصف الثاني الأساسي، ووجود فروق دالة إحصائياً بين أداء طلبة المجموعتين في مهارة الكتابة وفق المعايير المقصودة ولصالح المجموعة التجريبية التي تم تدريبها باستخدام السبورة التفاعلية، كما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً ولصالح المجموعة التجريبية على كل معيار من معايير الأداء المعتمدة. وقد جاء معيار الصحة في المرتبة الأولى في حين جاء معيار التنظيم في المرتبة الأخيرة. وقد أوصت الدراسة بالاستفادة من تقنيات السبورة التفاعلية في تحسين مهارة الكتابة لدى طلبة المرحلة الأساسية.
الكلمات المفتاحية: السبورة التفاعلية، مهارة الكتابة، الصف الثاني الأساسي.
Abstract
This study aimed to detect the effect of using interactive whiteboard for improving second basic grade students' writing performance skill in accordance with writing performance-based standards .The researcher selected a sample consisted of (61) male and female second grade from Al Andalus Private Academy pupils in the city of Al Ain in the United Arab Emirates, who were divided into a control and experimental groups. A pre-test was conducted on the two groups to ensure parity between them. After that, the pupils were trained on writing skills in accordance with the standards stated in the study by using the interactive whiteboard for two months. Then, a post test was conducted to get the results which revealed a general weakness in the writing performance skill of second basic grade pupils, and the presence of statistically significant differences between the performance of the pupils in favor of the experimental group which was trained by using the interactive whiteboard. The results also revealed that there were statistically significant differences, and in favor of the experimental group on every standard stated in the study. The standard of healthy came first, while the standard of regulation came last. The study recommended taking advantage of interactive whiteboard technology in improving writing skills for students of the basic stage.
Keywords: interactive whiteboard, writing skill, second basic grade.