DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1437
Title: أثـر استخـدام السبورة التفاعلية في تحسـين مـهـارة الكتابة الأدائية ‏ لـدى طلبة الصف الثاني الأساسي في دولـة الإمـارات العربية المتحدة
Authors: سامي محمد هزايمة
Keywords: الكلمات المفتاحية: السبورة التفاعلية، مهارة الكتابة، الصف الثاني الأساسي.‏
Keywords: interactive whiteboard, writing skill, second basic grade.‎
Issue Date: 5-Dec-2016
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة‎ ‎‏ إلى الكشف عن أثر استخدام السبورة التفاعلية في تحسين مهارة الكتابة الأدائية لدى طلبة الصف ‏الثاني الأساسي وفق معايير الأداء الكتابي المعتمدة. اختار الباحث عينة من طلبة الصف الثاني الأساسي بلغت (61) طالباً وطالبة ‏في مدرسة أكاديمية الأندلس في مدينة العين في دولة الامارات العربية المتحدة، بواقع شعبتين: الأولى ضابطة والثانية تجريبية، ‏وتم إجراء الاختبار القبلي للمجوعتين لضمان التكافؤ بين المجموعتين، وبعد ذلك تم تدريب الطلبة على مهارات كتابية في ضوء ‏المعايير المعتمدة في الدراسة، من خلال استخدام السبورة التفاعلية، واستمرت التجربة شهرين بواقع حصتين اسبوعيا، وبعد ذلك ‏تم إجراء الاختبار البعدي واستخراج النتائج التي تبين منها وجود ضعف عام في مهارة الكتابة الأدائية لدى طلبة الصف الثاني ‏الأساسي، ووجود فروق دالة إحصائياً بين أداء طلبة المجموعتين في مهارة الكتابة وفق المعايير المقصودة ولصالح المجموعة ‏التجريبية التي تم تدريبها باستخدام السبورة التفاعلية، كما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً ولصالح المجموعة التجريبية ‏على كل معيار من معايير الأداء المعتمدة. وقد جاء معيار الصحة في المرتبة الأولى في حين جاء معيار التنظيم في المرتبة ‏الأخيرة. وقد أوصت الدراسة بالاستفادة من تقنيات السبورة التفاعلية في تحسين مهارة الكتابة لدى طلبة المرحلة الأساسية.‏ الكلمات المفتاحية: السبورة التفاعلية، مهارة الكتابة، الصف الثاني الأساسي.‏ Abstract This study aimed to detect the effect of using interactive whiteboard for improving second basic grade ‎students' writing performance skill in accordance with writing performance-based standards .The researcher selected ‎a sample consisted of (61) male and female second grade from Al Andalus Private Academy pupils in the city of Al ‎Ain in the United Arab Emirates, who were divided into a control and experimental groups. A pre-test was conducted ‎on the two groups to ensure parity between them. After that, the pupils were trained on writing skills in accordance ‎with the standards stated in the study by using the interactive whiteboard for two months. Then, a post test was ‎conducted to get the results which revealed a general weakness in the writing performance skill of second basic ‎grade pupils, and the presence of statistically significant differences between the performance of the pupils in favor ‎of the experimental group which was trained by using the interactive whiteboard. The results also revealed that there ‎were statistically significant differences, and in favor of the experimental group on every standard stated in the study. ‎The standard of healthy came first, while the standard of regulation came last. The study recommended taking ‎advantage of interactive whiteboard technology in improving writing skills for students of the basic stage‏.‏ Keywords: interactive whiteboard, writing skill, second basic grade.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1437
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(3)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7 سامي هزايمــة-1.doc266 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.