الكلمات الدالة: المفارقة، المفارقة التصويرية، إبراهيم نصر الله. Key words: Irony, Pictorial Irony, Ibrahim Nasr-Allah.
Issue Date:
26-Feb-2017
Abstract:
الملخص
يهدف هذا البحث إلى رصد تجليات المفارقة التصويرية في شعر إبراهيم نصر الله وإظهار الأبعاد الدلالية والجمالية التي انفردت بها تجربته الشعرية، وفق منهج استقرائي تحليلي في نماذج مختارة يكشف عن اتّخاذه المفارقة أسلوبا دفاعيا وردّة فعل ضد الأوضاع التي تعيق استمرار الحياة وتحول دون تحقيق الطموحات، ومحاولته إعادة التوازن للذات الجمعية التي اصطدمت بمفاهيم ومرجعيات راسخة، وإيجاد حلول للمشكلات من خلال طرح قضايا وجودية وإنسانية قائمة على التوتر والتضاد برزت في نمطي المفارقة ذات الطرفين المعاصرين، وذات الطرفين التراثي والمعاصر التي أسهمت في تقوية النص وتجدّده لما تتيحه من مراوغة وتشكيل للصّور الشعرية التي تقيم علاقات بين أشياء لا متآلفة تفاجئ القارئ وتجذبه نحو كشف الرؤى المضمرة في النص.
الكلمات الدالة: المفارقة، المفارقة التصويرية، إبراهيم نصر الله.
Abstract
This study aims at detecting the manifestations of pictorial irony in Ibrahim Nasr-Allah poetry and revealing the semantic and aesthetic dimensions which his poetic experience has monopolized, according to an analytical approach of selected models which reveals the irony of a defensive method and the reaction against the situations that hinder the continuity of life and prevents achieving ambitions, on a trial that rebalances the common self that crashed with solid concepts and references. In addition to getting solutions for problems through raising pantheistic and humanitarian issues that rely on tension and contradiction emerged in the two irony patterns that included two modern parties and two heritage and modern parties that contributed in strengthening the text and rejuvenating it through allowing equivocation and forming the poetic images which establish relations between unfamiliar things that surprise the reader and attract him to reveal the hidden vision in the text.
Key words: Irony, Pictorial Irony, Ibrahim Nasr-Allah.