DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1425
Title: أثر استراتيجية (فكِّر- زاوج- شارك) المستندة إلى التعلُّم النشط في تحصيل قواعد اللغة العربية وتحسين القدرة اللغوية الشفوية لدى طلاب الصف ‏ الثامن الأساسي في الأردن ‏
Authors: واثق طراد‏, هيثم القاضي
Keywords: الكلمات المفتاحية: استراتيجية فكِّر- زاوج- شارك، التعلُّم النشط، تحصيل قواعد ‏اللغة العربية، القدرة اللغوية، الصف الثامن الأساسي.‏
Keywords: active learning, (Think– Match –Participate) strategy, the ‎achievement of Arabic language grammar, language ability, the Eighth Basic Grade.‎
Issue Date: 13-Jan-2016
Abstract: الملخّص هدفت هذه الدِّراسة تعرُّف أثـر استراتيجية (فكِّر- زاوج- شارك) المستندة إلى التعلُّم النَّشط في تحصيل قواعد اللغة ‏العربية وتحسين القدرة اللغوية الشفوية لدى طلاب الصف الثامن الأساسي في الأردن. وللإجابة عن سؤالي الدِّراسة، فقد اختير ‏أفراد الدِّراسة وبلغ عددهم (72) طالباً من طلاب الصف الثامن الأساسي من مدرسة عثمان بن عفان الأساسية التابعة للمنطقة ‏التعليمية الأولى للواء قصبة إربد، للعام الدِّراسي 2014-2015. وجرى تدريس المجموعة التجريبية المكونة من (36) طالبا ‏باستخدام استراتيجية (فكِّر- زاوج- شارك)، ودُرِّست المجموعة الضابطة والمكونة من (36) طالباً بالطريقة الاعتيادية. وتقوم ‏الدّراسة الحالية على المنهج شبه التجريبي القائم على اختبار قبلي/ بعدي طُبّق على مجموعتي الدّراسة (التجريبية، والضابطة) ‏قبل التنفيذ وبعد نهاية التجربة. وباستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين الأحادي المصاحب، ‏أظهرت الدِّراسة النتائج الآتية:‏  وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة ‏‎ (α= 0.05)‎بين متوسطات علامات طلاب المجموعة التجريبية ‏والضابطة على الاختبار التحصيلي يعزى إلى متغير الدِّراسة المستقل(استراتيجية التَّدريس) لصالح طلاب المجموعة ‏التجريبية.‏ وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدّلالة ‏α= 0.05)‎‏) بين متوسطات علامات طلاب المجموعة التجريبية ‏والضابطة على اختبار المهارات الشفوية يعزى إلى متغير الدِّراسة المستقل(استراتيجية التَّدريس) لصالح طلاب ‏المجموعة التجريبية.‏ الكلمات المفتاحية: استراتيجية فكِّر- زاوج- شارك، التعلُّم النشط، تحصيل قواعد اللغة العربية، القدرة اللغوية، ‏الصف الثامن الأساسي.‏ Abstract This study aimed to demonstrate the effect of (Think– Match–Participate) Strategy on Active Learning in ‎Arabic Language Grammar Achievement and improvement of Oral language Ability of the Eighth grade students in ‎Jordan.‎ To answer the study questions, the study sample was selected total of (72) students from the Eighth Grade ‎students from Othman bin Affan Basic School of the Directorate of Education of Irbid Kasbah District for the ‎academic year 2014/2015. The study sample was randomly distributed into two equal groups: an experimental groups ‎and a control group. The experimental group consisting of 36 students was taught using (Think – Match –‎Participate) strategy while the control group, consisting of (36) students was taught in the usual way. Thus, this ‎study is based on the quasi-experimental approach based on a pre-test, post-test method, which was applied to the ‎two study groups (experimental and control) prior to implementation and after the end of the experiment. By ‎calculating the means and standard deviations and the associated ONE-WAY ANOVA, the study findings revealed ‎the following:‎  There is a significant difference between the control group which was taught using the usual way and the ‎experimental group which was taught using (Think– Match– Participate) strategy in favor of the ‎experimental group.‎  There is significant difference between the means of the students' marks of the experimental group and the ‎control group on the oral skills test attributed to the independent study variable (teaching strategy) in ‎favor to the experimental group students.‎ In light of the findings the study, the researcher recommended the adoption of active learning strategies in teaching, ‎particularly (Think – Match –Participate) strategy and training teachers on them.‎ Keywords: active learning, (Think– Match –Participate) strategy, the achievement of Arabic language ‎grammar, language ability, the Eighth Basic Grade.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1425
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
هيثم القاضي واثق طراد.pdf5.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.