الملخّص
تتناول هذه الدراسة أهمية المدّونات الفقهية في رصد النشاط الزراعي في عُمان خلال القرنين الثاني والثالث الهجريين/السابع والثامن الميلاديين من خلال كتاب الجامع لأبي الحواري. فبعد بيان الإشكاليات التي تواجه الباحث في كتابة تأريخ عُمان الإسلامي، استعرضت الدراسة طبيعة الأرض وملكيتها في عُمان، مبينة وجود أنواع مشابهة لما في بلدان العالم الإسلامي كأرض الصوافي، وأرض الموات وأرض الوقف، وأنواع أخرى ذات خصوصية عمانية كأرض الرُّموم.
كما وقَفت الدراسة على النشاط الزراعي-وهو السمة الغالبة على النشاط الاقتصادي للإنسان العماني-لتبين حرصه على استغلال الأرض بطرق ووسائل متنوعة كالقعادة والمَنَح والمفَاسلة. وبسبب شُح المياه ابتكر العمانيون نظامًا خاصًا للرّي عُرف بالأفلاج.
وتُظهر الدراسة تنوع المنتجات الزراعية وفقًا لتنوع البيئات. ويمثل التمر بأنواعه المحصول الزراعي الأكثر انتشارًا في عُمان. إضافة إلى المحاصيل الموسمية كالحنطة والشعير، وبعضٍ من أنواع الفواكه والخضروات. كما نشطت زراعة القطن في بعض المناطق والتي أسهمت في انتشار صناعة المنسوجات.
Abstract
Researchers in Omani history face the problem of the shortage and scarcity of its historical sources. Thus, their only alternative is to look for other supplementary sources, such as the Fiqhi corpus/ records which despite their fiqhi nature and topics, can be considered as rich records of many aspects of individuals' and communities' lives. There is no doubt that they also reflect a lot about the intellectual and social issues in any community while at the same time come as a realistic expression of the nature of the Islamic society.
Abi il-Hawari collections represent a model of fiqhi record/corpus which started to appear since the second Hijri century and are considered the earliest forms. Thus, they had been a major source for most subsequent fuqaha (jurisprudents) .
The Omani Fiqhi records/corpus become even more important when studying the economic activities as they contain a lot of details not only about the agricultural activities, products, and methods and ways of agriculture, but also about types of land property.