الكلمات مفتاحيه: تقويم، برنامج التدريب الميداني. Key words: Evaluating, Field Training Program.
Issue Date:
13-Jan-2016
Abstract:
المُلخّص
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى تقويم واقع برنامج التدريب الميداني، من وجهة نظر طلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة، وفقاً لمتغيرات: (النوع الاجتماعي، والمعدل التراكمي، والسنة الدراسية)، وقد تمّ استخدام المنهج الوصفي بصورته المسحية، وتكونت عينة الدراسة من (113) طالباً وطالبة تمّ اختيارهم بالطريقة القصدية، وأظهرت نتائج الدراسة أنَّ تقويم واقع برنامج التدريب الميداني من وجهة نظر طلبة كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة جاء بدرجة فوق المتوسط وباتجاه إيجابي، وكذلك أظهرت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقويم واقع برنامج التدريب الميداني تعزى لمتغيرات الدراسة :(النوع الاجتماعي، والمعدل التراكمي، والمستوى الدراسي). وفي ضوء هذه النتائج، توصي الدراسة بزيادة عدد أيام التطبيق لبرنامج التدريب الميداني في المدارس المتعاونة ولمدة أربعة أيام (متصلة)، وكذلك زيادة الاهتمام بالأمور المتعلقة بالإمكانات.
الكلمات مفتاحيه: تقويم، برنامج التدريب الميداني.
Abstract
This study aims to identify the evaluation of the reality of the field training program from the perspective of the students of the sports sciences faculty at Mu'tah university according to the variables of (gender, accumulative average, academic level). The researcher used the descriptive approach with its survey image.
The study sample consisted of 113 male and female students who were chosen in the intentional method.
The study results revealed that evaluating the reality of the field training program from the perspective of the students of the sports sciences faculty at Mu'tah university was above average in a positive direction. There are no statistically differences in evaluating the reality of the field training program attributed to the variables of (gender, accumulative average, academic level). In the light of the study results, the study recommends increasing the number of application days for the field training program in the cooperative schools to become 4 subsequent days; as well as paying more attention to the issue of capabilities.
Key words: Evaluating, Field Training Program.