DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Dina Al-Jamal, Abeer Al-Refae'e | - |
dc.date.accessioned | 2018-03-05T14:20:13Z | - |
dc.date.available | 2018-03-05T14:20:13Z | - |
dc.date.issued | 2016-01-13 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1416 | - |
dc.description.abstract | Abstract
Global citizenship values has established universal values for learners as a code of behavior which affords strength to the structure of society as it empowers students to be better world citizens. The current research sheds light on the role of integrating global citizenship values on Jordanian secondary stage English textbooks. Of possibly greater interest, global citizenship concerns may be transported to life in lan¬guage classrooms. Thus, global citizenship values of human rights, peace, identity and diversity, and participation and accountability were picked up for the purpose of this study. Textbooks content analysis, survey questionnaire and interviews were used for gathering data distinctly from teachers' perspectives along with the available values in the textbooks through content analysis procedures. Reliability and validity of the study instruments were checked. The present study reported that the utmost merit of global citizenship education values had maximal occurrences across the textbooks understudy. Yet, the study found out that the absolute number of participating teachers perceived the teaching of such values as unimportant in EFL classes, stressing language skill instead is of much greater importance.
Keywords: Values, Global Citizenship, TEFL, Secondary Stage, Teachers' Attitudes, Content Analysis.
ملخّص
لقد أنشأت المواطنة العالمية قيماً عالمية للمتعلمين باعتبارها محركا للسلوك الذي يعطي المجتمع قوة، من خلال تمكين المتعلمين أن يصبحوا صالحين على المستوى المحلي والعالمي، ولذا فهذه الدراسة هدفت إلقاء الضوء على دور قيم المواطنة العالمية المتضمنة في كتب اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية في الأردن. حيث إنه من المحتمل أن يكون لقيم المواطنة العالمية التي تدرس في غرف الصف انعكاس إيجابيّ في الحياة. ومن أجل تحقيق ذلك؛ تم تحديد قيم المواطنة العالمية الآتية: حقوق الإنسان، والسلام، والهوية، والتنوع، والمشاركة، والمساءلة. واستخدمت في الدراسة الحالية الأدوات الآتية: تحليل محتوى لكتب اللغة الانجليزية في المرحلة الثانوية، والاستبيان، والمقابلات، من أجل جمع البيانات من خلال وجهات نظر المعلمين ، بالإضافة لتحليل القيم المتضمنة في الكتب المدرسية، وتم التأكد من صدق وثبات هذه الأدوات. وخلصت الدراسة إلى أن القيم قيد الدراسة كانت متوفرة في كتب اللغة الإنجليزية بمستوى عال. ومع ذلك، وجدت الدراسة أن غالبية المعلمين المشاركين في الدراسة يَعدُّ تدريس هذه القيم غير مهمة في حصص اللغة الإنجليزية، مؤكدين أن تدريس المهارات اللغوية هي ما يركزون عليه في تدريسهم وليس القيم. واحتوت الدراسة على مجموعة من التوصيات ذات العلاقة بالنتائج.
الكلمات المفتاحية: القيم، المواطنة العالمية، اللغة الإنجليزية بوصفها لغة أجنبية، المرحلة الثانوية، اتجاهات المعلمين، تحليل المحتوى. | en_US |
dc.subject | Keywords: Values, Global Citizenship, TEFL, Secondary Stage, Teachers' Attitudes, Content Analysis. | en_US |
dc.subject | الكلمات المفتاحية: القيم، المواطنة العالمية، اللغة الإنجليزية بوصفها لغة أجنبية، المرحلة الثانوية، اتجاهات المعلمين، تحليل المحتوى. | en_US |
dc.title | The Role of Global Citizenship Values in Education: The Case of Secondary Stage EFL Textbooks in Jordan | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م
|