DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1416
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDina Al-Jamal, Abeer Al-Refae'e-
dc.date.accessioned2018-03-05T14:20:13Z-
dc.date.available2018-03-05T14:20:13Z-
dc.date.issued2016-01-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1416-
dc.description.abstractAbstract Global citizenship values has established universal values for learners as a code of behavior which ‎affords strength to the structure of society as it empowers students to be better world citizens. The current ‎research sheds light on the role of integrating global citizenship values on Jordanian secondary stage ‎English textbooks. Of possibly greater interest, global citizenship concerns may be transported to life in ‎lan¬guage classrooms. Thus, global citizenship values of human rights, peace, identity and diversity, and ‎participation and accountability were picked up for the purpose of this study. Textbooks content analysis, ‎survey questionnaire and interviews were used for gathering data distinctly from teachers' perspectives ‎along with the available values in the textbooks through content analysis procedures. Reliability and validity ‎of the study instruments were checked. The present study reported that the utmost merit of global ‎citizenship education values had maximal occurrences across the textbooks understudy. Yet, the study ‎found out that the absolute number of participating teachers perceived the teaching of such values as ‎unimportant in EFL classes, stressing language skill instead is of much greater importance.‎ Keywords: Values, Global Citizenship, TEFL, Secondary Stage, Teachers' Attitudes, Content ‎Analysis.‎ ملخّص لقد أنشأت المواطنة العالمية قيماً عالمية للمتعلمين باعتبارها محركا للسلوك الذي يعطي المجتمع قوة، من خلال تمكين ‏المتعلمين أن يصبحوا صالحين على المستوى المحلي والعالمي، ولذا فهذه الدراسة هدفت إلقاء الضوء على دور قيم المواطنة ‏العالمية المتضمنة في كتب اللغة الإنجليزية للمرحلة الثانوية في الأردن. حيث إنه من المحتمل أن يكون لقيم المواطنة العالمية ‏التي تدرس في غرف الصف انعكاس إيجابيّ في الحياة. ومن أجل تحقيق ذلك؛ تم تحديد قيم المواطنة العالمية الآتية: حقوق ‏الإنسان، والسلام، والهوية، والتنوع، والمشاركة، والمساءلة. واستخدمت في الدراسة الحالية الأدوات الآتية: تحليل محتوى لكتب ‏اللغة الانجليزية في المرحلة الثانوية، والاستبيان، والمقابلات، من أجل جمع البيانات من خلال وجهات نظر المعلمين ، بالإضافة ‏لتحليل القيم المتضمنة في الكتب المدرسية، وتم التأكد من صدق وثبات هذه الأدوات. وخلصت الدراسة إلى أن القيم قيد الدراسة ‏كانت متوفرة في كتب اللغة الإنجليزية بمستوى عال. ومع ذلك، وجدت الدراسة أن غالبية المعلمين المشاركين في الدراسة يَعدُّ ‏تدريس هذه القيم غير مهمة في حصص اللغة الإنجليزية، مؤكدين أن تدريس المهارات اللغوية هي ما يركزون عليه في تدريسهم ‏وليس القيم. واحتوت الدراسة على مجموعة من التوصيات ذات العلاقة بالنتائج.‏ الكلمات المفتاحية: القيم، المواطنة العالمية، اللغة الإنجليزية بوصفها لغة أجنبية، المرحلة الثانوية، اتجاهات المعلمين، ‏تحليل المحتوى.‏en_US
dc.subjectKeywords: Values, Global Citizenship, TEFL, Secondary Stage, ‎Teachers' Attitudes, Content Analysis.‎en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: القيم، المواطنة العالمية، اللغة الإنجليزية بوصفها لغة أجنبية، المرحلة ‏الثانوية، اتجاهات المعلمين، تحليل المحتوى.‏en_US
dc.titleThe Role of Global Citizenship Values in Education: The ‎Case of Secondary Stage EFL Textbooks in Jordanen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دينا الجمال وعبير الرفاعيEnglish.pdf450.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.