الكلمات المفتاحية: الألعاب اللغوية، سرد القصة، الكتابة الإبداعية. Key Words: Linguistics games. Storytelling. Creative writing.
Issue Date:
21-Jun-2016
Abstract:
الملخّص
هدفت الدراسة التعرف على أثر استخدام استراتيجيّتي الألعاب اللغوية وسرد القصة في تحسين مهارات الكتابة الإبداعية لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في المدارس التابعة لوزارة التربية والتعليم في مديرية البادية الشمالية الغربية في محافظة المفرق. وتكون أفراد الدراسة من (75) طالبةً من طالبات الصف التاسع الأساسي تمَّ اختيارهن بطريقة قصدية من ثلاث مدارس حكومية للإناث في مديرية تربية وتعليم لواء البادية الشمالية الغربية، الأولى ضابطة من مدرسة النهضة الثانوية للبنات وعددها (25) طالبةً، والثانية تجريبية من مدرسة أم السرب الثانوية وعددها (25)طالبةً، والثالثة تجريبية من مدرسة مغير السرحان الثانوية للبنات وعددها (25)طالبةً. دُرسِّت المجموعة التجريبية الأولى باستراتيجية الألعاب اللغوية المعتمدة في هذه الدراسة. بينما دُرسِّت المجموعة التجريبية الثانية باستراتيجية سرد القصة المعتمدة في هذه الدراسة. وُدرسِّت المجموعة الضابطة وفق الطريقة الاعتيادية الموصوفة في دليل المعلم. ولتحقيق هدف الدراسة طُبق اختبار في الكتابة الإبداعية يقيس مهارات الكتابة الإبداعية المحددة في الدراسة، وقُيم الأداء الكتابي في ضوء معايير الكتابة الإبداعية وقواعدها التي اعتمدت لهذه الغاية، وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة () تعزى لأثر استراتيجية التدريس وجاءت الفروق لصالح المجموعة التجريبية الأولى (مجموعة الألعاب اللغوية).
وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لأثر استراتيجية التدريس وجاءت الفروق لصالح المجموعة الثانية (مجموعة سرد القصة)، كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05) تعزى لأثر استراتيجية التدريس بين مجموعتي الدراسة التجريبية، وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحثان مجموعة من التوصيات، منها عقد ورشات تدريبية لمعلمي ومعلمات اللغة العربية حول كيفية تصميم الألعاب اللغوية، وكيفية استخدامها في حصة اللغة العربية. وتوجيه اهتمام القائمين على مناهج اللغة العربية إلى أهمية استراتيجية سرد القصة في تدريس اللغة العربية، وذلك بتضمين الكتب المدرسية قصصًا في درس الكتابة، مما يشكل دافعًا قويًا لدى الطالبات للتعلم، فضلاً عن زيادة ثروتهن اللغوية.
الكلمات المفتاحية: الألعاب اللغوية، سرد القصة، الكتابة الإبداعية.
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effect of linguistic games and storytelling strategies on improving creative writing skills among ninth grade female students in the schools of the ministry of education at north-west Badia directorate in Mafraq governorate. The sample of the study consisted of (75) female students selected purposefully from three female schools in north-west Badia directorate in Mafraq governorate: the first is a control group from Al-nahda school consisted of (25) students, the second is an experimental group from Um-masrab school totaling (25) students and the third is an experimental group from Mqheer Al-sarhan school totaling (25) students. The first experimental group was studied through linguistics games adopted in this study, the second experimental group was studied through storytelling strategy meanwhile, and the control group was studied through the traditional group described in the teachers’ guide.
To achieve the aim of this study, the researchers administrated a test in story-writing measuring the skills of writing storied adopted by the study and evaluating writing performance according to the rules of story writing. The findings of the study showed that there are significant statistical differences at the level of (α =0.05) attributed to the teaching strategy in favor of the first experimental group (linguistics games). Moreover, there are significant statistical differences at the level of (α =0.05) attributed to the teaching strategy in favor of the second experimental group (storytelling). The findings showed that there were no significant statistical differences at the level of (α = 0.05) between the experimental group attributed to the teaching strategies.
Based on the findings of the study the researchers presented several recommendations.
Key Words: Linguistics games. Storytelling. Creative writing.