DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1414
Title: أثر استراتيجــيــتي الألعاب اللغــوية وسرد القصة في تحسين مهارات ‏الكتابة الإبداعية لــدى طالبات الصف التاسـع الأساســي في الأردن
Authors: راتب عاشور, تهاويل السايح
Keywords: الكلمات المفتاحية: الألعاب اللغوية، سرد القصة، الكتابة الإبداعية. ‏
Key Words: Linguistics games. Storytelling. Creative writing.‎
Issue Date: 21-Jun-2016
Abstract: الملخّص هدفت الدراسة التعرف على أثر‎ ‎استخدام استراتيجيّتي الألعاب‎ ‎اللغوية وسرد القصة‎ ‎في ‏تحسين مهارات الكتابة الإبداعية لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في المدارس التابعة لوزارة ‏التربية والتعليم في مديرية البادية الشمالية الغربية في محافظة المفرق. وتكون أفراد‎ ‎الدراسة من ‏‏(75) طالبةً من طالبات الصف التاسع الأساسي تمَّ اختيارهن بطريقة قصدية من ثلاث مدارس ‏حكومية للإناث في مديرية تربية وتعليم لواء البادية الشمالية الغربية، الأولى ضابطة من مدرسة ‏النهضة الثانوية للبنات وعددها (25) طالبةً، والثانية تجريبية من مدرسة أم السرب الثانوية وعددها ‏‏(25)طالبةً، والثالثة تجريبية من مدرسة مغير السرحان الثانوية للبنات وعددها (25)طالبةً. دُرسِّت ‏المجموعة التجريبية الأولى باستراتيجية الألعاب اللغوية المعتمدة في هذه الدراسة. بينما دُرسِّت ‏المجموعة التجريبية الثانية باستراتيجية سرد القصة المعتمدة في هذه الدراسة. وُدرسِّت المجموعة ‏الضابطة وفق الطريقة الاعتيادية الموصوفة في دليل المعلم.‏‎ ‎ولتحقيق هدف الدراسة طُبق اختبار في ‏الكتابة الإبداعية يقيس مهارات الكتابة الإبداعية المحددة في الدراسة، وقُيم الأداء الكتابي في ضوء ‏معايير الكتابة الإبداعية وقواعدها التي اعتمدت لهذه الغاية، وقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات ‏دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏‏) تعزى لأثر استراتيجية التدريس وجاءت الفروق ‏لصالح المجموعة التجريبية الأولى (مجموعة الألعاب اللغوية).‏ وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏a=0.05‎‏) ‏تعزى لأثر استراتيجية التدريس وجاءت الفروق لصالح المجموعة الثانية (مجموعة سرد القصة)، ‏كما بينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏a=0.05‎‏) تعزى لأثر ‏استراتيجية التدريس بين مجموعتي الدراسة التجريبية، وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحثان ‏مجموعة من التوصيات، منها عقد ورشات تدريبية لمعلمي ومعلمات اللغة العربية حول كيفية ‏تصميم الألعاب اللغوية، وكيفية استخدامها في حصة اللغة العربية. وتوجيه اهتمام القائمين على ‏مناهج اللغة العربية إلى أهمية استراتيجية سرد القصة في تدريس اللغة العربية، وذلك بتضمين ‏الكتب المدرسية قصصًا في درس الكتابة، مما يشكل دافعًا قويًا لدى الطالبات للتعلم، فضلاً عن زيادة ‏ثروتهن اللغوية.‏ الكلمات المفتاحية: الألعاب اللغوية، سرد القصة، الكتابة الإبداعية. ‏ Abstract The purpose of this study is to investigate the effect of linguistic games and ‎storytelling strategies on improving creative writing skills among ninth grade female ‎students in the schools of the ministry of education at north-west Badia directorate in ‎Mafraq governorate. The sample of the study consisted of (75) female students selected ‎purposefully from three female schools in north-west Badia directorate in Mafraq ‎governorate: the first is a control group from Al-nahda school consisted of (25) students, ‎the second is an experimental group from Um-masrab school totaling (25) students and ‎the third is an experimental group from Mqheer Al-sarhan school totaling (25) students. ‎The first experimental group was studied through linguistics games adopted in this study, ‎the second experimental group was studied through storytelling strategy meanwhile, and ‎the control group was studied through the traditional group described in the teachers’ ‎guide.‎ To achieve the aim of this study, the researchers administrated a test in story-‎writing measuring the skills of writing storied adopted by the study and evaluating writing ‎performance according to the rules of story writing. The findings of the study showed that ‎there are significant statistical differences at the level of (α =0.05) attributed to the ‎teaching strategy in favor of the first experimental group (linguistics games). Moreover, ‎there are significant statistical differences at the level of (α =0.05) attributed to the ‎teaching strategy in favor of the second experimental group (storytelling). The findings ‎showed that there were no significant statistical differences at the level of (α = 0.05) ‎between the experimental group attributed to the teaching strategies.‎ Based on the findings of the study the researchers presented several ‎recommendations.‎ Key Words: Linguistics games. Storytelling. Creative writing.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1414
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(4/د)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تهاويل السايح وراتب عاشور.pdf5.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.