الملخّص
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام نموذج كولب في اكتساب المفاهيم الكيميائية وانتقال أثر التعلم لدى طلاب الصف التاسع الأساسي، وتكوّن أفراد الدراسة من (44) طالبًا من طلاب الصف التاسع الأساسي في مدرسة أدر الثانوية للبنين التابعة لمديرية التربية والتعليم لمنطقة الكرك للعام الدراسي 2014/2015، موزعين على شعبتين:تجريبية وضابطة، ولتحقيق أهداف الدراسة جرى إعداد دليل المعلم للوحدة الرابعة "الحموض والقواعد والأملاح" من كتاب الكيمياء للصف التاسع الأساسي وفق أنموذج كولب، وإعداد اختبار المفاهيم الكيميائية الذي تكون من (32) فقرة من نوع الاختيار من متعدد، واختبار انتقال أثر التعلم، وجرى التأكد من صدق أدوات الدراسة وثباتها.
وللإجابة عن أسئلة الدراسة تمّ حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية للمجموعتين، وتحليل التباين المشترك One Way ANCOVAلاختبار دلالات الفروق في المتوسطات الحسابية للطلاب في المجموعتين على اختبار المفاهيم الكيميائية، وتحليل التباين الأحادي (One Way ANOVA) لاختبار دلالات الفروق في المتوسطات الحسابية للطلاب في المجموعتين في انتقال أثر التعلم. وأظهرت النتائج فاعلية أنموذج كولب في اكتساب المفاهيم الكيميائية وانتقال أثر التعلم لدى طلاب الصف التاسع الأساسي، وقد تبيّن وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) بين متوسطي أداء طلاب أفراد الدراسة في المجموعتين التجريبية والضابطة تعزى إلى طريقة التدريس ولصالح الطريقة المستندة إلى نموذج كولب لطلاب المجموعة التجريبية.
Abstract
This study aimed at investigating the effect of Kolb’s model on Acquisition of chemical concepts and transfer learning among the ninth-grade students in Jordan and their laboratory work skills. The sample of the study consisted of (44) ninth-grade students chosen from Ader Secondary School /Karak Directorate of Education for the academic year 2014/2015. The participants were distributed into two divisions, control group and experimental group.
To achieve the objectives of the study, a teacher's guide was prepared for the fourth unit "Acids, Bases and Salts" from the ninth grade Chemistry book in accordance with Kolb’s model, also a test of the chemical concepts consisting of (32) items of multiple choice was prepared and a test of learning transfer, the validity and the reliability of the study tools were verified.
Having analyzed data, the results showed the effectiveness of Kolb’s model in improving chemical concepts and learning transfer for the ninth-grade student. It was found that there is a statistically significant difference at the level of significance (α= 0.05) between performance of the two groups in favor of the experimental group that was received instruction through Kolb’s model.