DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | أمين يوسف عودة | - |
dc.date.accessioned | 2018-01-10T15:51:52Z | - |
dc.date.available | 2018-01-10T15:51:52Z | - |
dc.date.issued | 2010-03-08 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1383 | - |
dc.description.abstract | ملخص
ترمي هذه الورقة إلى استقراء بعض وجوه النزعة الإنسانيّة العالميّة في الخطاب الصوفيّ الإسلاميّ. وقد وقع الاختيار على الخطاب الصوفيّ دون غيره من الخطابات الإسلاميّة لسبب وجيه، هو أنّ التصوّف يمثّل الوجه الروحيّ للإسلام، وهو الوجه الذي ترُجى فيه القدرة الأكبر على مخاطبة الآخر، وعلى مواجهة العولمة التي تسعى إلى تشييء الإنسانيّة، وصناعة سوق استهلاكيّة بشريّة لا تعبأ إلا باستهلاك ما تفرضه العولمة ذات النزعة الماديّة المتغوّلة، وذات القدرة على التحكّم بالآخر، والهيمنة عليه اقتصاديًّا وثقافيًّا واجتماعيًّا وتكنولوجيًّا.
وتجد هذه القراءة في خطاب جلال الدين الروميّ أنموذجًا إسلاميًّا صوفيًّا إنسانيّ النزعة، بما يمتلكه من قدرة فنيّة وفكريّة فسيحتين في مخاطبة الآخر، من غير كبير اعتبار لدينه ومعتقده ومنبته "الأيديولوجي"؛ لأنّ "إستراتيجيات" خطاب الروميِّ تتوجّه إلى محاورة أصلين اثنين متأصّلين في الإنسانيّة جمعاء، هما الروح من طرف، وعشقها الفطريّ لخالقها من طرف آخر. فإذا ما فسح المرء المجال لهاتين الطاقتين الخلاقتين بالانتعاش والتطوّر والنموّ، فإنّهما سيعملان على الحدّ من غُلَواء الجسد والمادّة وقوانينهما، وسترقى الإنسانيّة بإنسانيّتها وروحانيّتها، وسترقى الأنا الدينيّة في رؤيتها للآخر الدينيّ؛ ليجتمعا على قاعدة ذَيْنِك الأصلين المشتركين، دون أن تفرّق بينهما صور المعتقدات والمذاهب.
Abstract
The present study investigates aspects of the human universalistic tendency as expressed in Sufi, i.e., Islamic mystical, discourse. The reason for the focus upon Sufi discourse in particular is that Sufism represents the spiritual dimension of Islam, and it is this dimension that can be expected to exhibit the greatest capacity for addressing the Other. Given this capacity, Sufism may be the dimension of Islam that is best equipped to cope with a globalization that seeks to objectify humanity, creating a human consumer market that takes no thought for anything but the consumption of what has been imposed by
globalizing forces with their fiendishly materialistic bent and their capacity for controlling the Other economically, culturally, socially and technologically.
In the discourse of Jala>l al-Di>n al-Ru>mi> we find a model that is at once Islamic-mystical and humanitarian, possessing as it does an artistic and intellectual breadth by means of which to address the Other without undue preoccupation with the Other's religion, beliefs, and ideological point of departure. The "strategies" employed in al-Ru>mi>'s discourse tend to engage two fundamental components of the human being, namely, the spirit, and the inborn love for one's Maker. For if one makes room for these two creative powers through renewal, development and growth, they act to curb the excesses of the body and material existence and the tyranny of the laws by which they operate. As a result, individuals are freed to progress to a higher level of human and spiritual existence, and the "I" progresses toward a new vision of the religious Other to the point where the "I" and the "Other" come together on the basis of these two shared components without being forced apart by beliefs and doctrines. | en_US |
dc.subject | - | en_US |
dc.title | تجليات المنزع الإنساني العالمي في الخطاب الصوفي عند مولانا جلال الدين الرومي | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد 8، عدد 1
|