DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1359
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسميـرة الـرفـاعـي-
dc.contributor.authorعبد الكريم الرفاعي-
dc.date.accessioned2017-12-19T13:42:35Z-
dc.date.available2017-12-19T13:42:35Z-
dc.date.issued2017-07-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1359-
dc.description.abstractملخص هدف البحث الحالي إلى بيان أبرز مؤهلات الأستاذ الجامعي والسبل اللازمة لتطويرها من منظور إسلامي، ولتحقيق الهدف المذكور اتبع الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، وتم تقسيم البحث إلى مبحثين هما على الترتيب: مؤهلات الأستاذ الجامعي، وسبل تطويرها، وتم التوصل إلى عدد من الاستنتاجات أبرزها: أن من سبل تطوير مؤهلات الأستاذ الجامعي من منظور إسلامي: توفير البيئة التزكوية في العمل، والمتضمنة لـ: التقدير المعنوي للأستاذ الجامعي ورفع مكانته المعنوية في نفوس الطلبة في المؤسسة التي يعمل بها، وتفعيل قيم العدالة، وقيم الشورى واختيار الشخص المناسب. وفي ضوء النتائج يوصي الباحثان المؤسسات المعنية بالتعليم العالي بمزيد من الدعم المادي والمعنوي معاً للأستاذ الجامعي، ما يمكنه من تحقيق أهداف التعليم ورسالته النبيلة. الكلمات المفتاحية: الأستاذ الجامعي، المؤهلات، سبل التطوير، منظور إسلامي. Abstract The current research aimed at revealing the most important university professor qualifications and the required suggestions to develop them, from Islamic perspective. In order to achieve this purpose, the researchers followed the Analysis descriptive methodology; the research was divided into two courses, which are: the university professor qualifications, and the ways of developing them. A set of conclusions were reached into, such as: one of the way of developing university professor qualifications, from Islamic perspective is : saving the selective environment in the work, that included the immaterial estimating for the university professor and rising his immaterial position within the students in the organization where he works, and activating the justice values, and the values of consulting and choosing the suitable person. In light of the findings, the researchers recommend the high education institutions with more support for the university professor to achieve the purposes and message of education.en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: الأستاذ الجامعي، المؤهلات، سبل التطوير، منظور إسلامي.en_US
dc.titleمؤهلات الأستاذ الجامعي وسبل تطويرها من منظور إسلاميen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد 13، ع4 لسنة 2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
(18) سميرة الرفاعي مؤهلات الاستاذ الجامعي.pdf388.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.