DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1294
Title: تقديرات الثبات للعلامات الجامعية في ضوء اختلاف ‏ الأوزان النسبية لمكونات العلامة الكلية
Authors: حمدي أبو جراد
Keywords: Keywords: (reliability –College students' course grades- Raju formula– score’s ‎components).‎
Issue Date: 20-Oct-2016
Abstract: الملخص هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على تقديرات الثبات للعلامات الجامعية في ضوء اختلاف ‏الأوزان النسبية لمكونات العلامة الكلية، وتكونت بيانات الدراسة من الدرجات الفرعية والنهائية ‏للطلبة في الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي2013-2014والدرجات الفرعية، والنهائية ‏للطلبة في الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2014 -2015، وتم استخدام معادلة راجو في ‏تقدير الثبات في الشعب المختلفة. وأشارت النتائج إلى تمتع الدرجات النهائية بمستوى مرتفع من ‏الثبات في كلا الفصلين، حيث يزيد الثبات في أكثر من نصف المساقات عن (0.7) كما أنه توجد ‏فروق ذات دلالة إحصائية في توزيعات الثبات بين الفصلين لصالح الفصل الأول من العام ‏الجامعي2013-2014وأوصت الدراسة بالعودة إلى نظام التقويم المعمول به في الفصل الأول من ‏العام الجامعي 2013-2014.‏ الكلمات المفتاحية: (الثبات– العلامات الجامعية– معادلة راجو– العلامة المركبة).‏ Abstract This study aimed to identify the reliability estimates of the college students’ course ‎grades in the light of the relative weights’ difference of the total score. The study's data ‎consisted both of the sub and final scores of the students in the first semester of the ‎academic year 2013-2014 and the sub and final scores of the students in the first ‎semester of the academic year 2014 -2015. Raju formula was applied to estimate ‎reliability of the different classes. The results indicated that the final scores have a higher ‎level of reliability in both semesters where reliability increases in more than half of the ‎courses for (0.7), and there are statistically significant differences in the reliability ‎distributions between the two semesters in favor of the first semester of the academic ‎year 2013-2014. The study recommended to return to the old system of evaluation in ‎relation to scoresm which was used in the first semester of the academic year 2013-2014.‎ Keywords: (reliability –College students' course grades- Raju formula– score’s ‎components).‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1294
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد ( 4/ج )، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.doc207 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.