DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1291
Title: أثر برنامج تعليمي مقترح في تطوير بعض متغيرات الإدراك الحس ‏حركي الخاصة بالمهارات الهجومية والدفاعية ‏ لدى لاعبي الشباب في الملاكمة
Authors: حسن الوديان ‏, أحمد بطاينة
حسين حسن
Keywords: Keywords: Proposed Program, Kinesthetic, Defenses Skills of Youth Boxing
Issue Date: 20-Oct-2016
Abstract: الملخص هدفت الدراسة للتعرف إلى أثر برنامج تعليمي مقترح في تطوير بعض متغيرات الإدراك الحس حركي الخاصة بالمهارات ‏الهجومية والدفاعية لدى لاعبي الشباب في الملاكمة، حيث استخدم الباحثون المنهج شبه التجريبي ذو تصميم المجموعتين: ‏الضابطة والتجريبية على عينة بلغت (14) ملاكماً من نادي شباب الناصرية/محافظة ذي قار في العراق وبواقع (7) ملاكمين ‏لكل مجموعة، خضعت المجموعة التجريبية للبرنامج التعليمي مدة (6) أسابيع ثم استخدمت اختبارات خاصة بالإدراك الحس ‏حركي والتي اشتملت على (إدراك المسافة والاتجاه، إدراك الزمن) وللمعالجة الإحصائية تم استخراج المتوسطات الحسابية ‏والانحرافات المعيارية واختبار (ت) بين القياسين القبلي والبعدي لبيان الفروق الدالة إحصائيا بين المتوسطات الحسابية واختبار ‏تحليل التباين (‏MANCOVA‏). ‏أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (‏α≤0.05‎‏) بين أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة ‏للاعبي الشباب في الملاكمة في اختبارات الإدراك الحس-حركي بين القياسين البعديين ولصالح المجموعة التجريبية، وجود أثر ذو ‏دلالة إحصائية عند مستوى (‏α≤0.05‎‏) للبرنامج التعليمي المقترح على المجموعة التجريبية للاعبي الشباب في الملاكمة في ‏اختبارات الإدراك الحس حركي بين القياسين القبلي والبعدي ولصالح القياس البعدي، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ‏‏(‏α≤0.05‎‏) بين أفراد المجموعتين الضابطة والتجريبية للاعبي الشباب في الملاكمة في اختبارات الإدراك الحس حركي بين ‏القياسين القبلي والبعدي لكلا المجموعتين، ولصالح المجموعة التجريبية في القياس البعدي.‏ الكلمات المفتاحية: برنامج تعليمي مقترح، الإدراك الحس حركي، مهارات هجومية ودفاعية في الملاكمة.‏ Abstract The study aims at identifying the impact of an educational program proposed for the development of some ‎variables of Motor Sensory Perception that belong to Attacking and Defensive skills of Youth Boxing. ‎ The researchers used semi-experimental design approach, the experimental and controlled groups on a sample ‎of 14 boxer from Nasiriyah Youth Club - Dhi Qar province in Iraq: seven boxers for each group, where submitted to ‎the educational program for 6 weeks. Then, the researchers used a special examination of Motor Sensory Perception ‎‎(including the front equilibrium, back equilibrium, distance, direction, time, strength grip). For the statistical treatment, ‎averages, standard deviations and (t) test between the previous measure and the following measure were extracted to ‎show statistically significant differences between the function averages and the test of analysis of variance ‎‎(MANCOVA).‎ The results of the study showed statistically significant differences at the level (α<=0.05) between the ‎members of the experimental and controlled groups in the examinations of Motor Sensory Perception between the ‎dimensional measures for the experimental group. A statistically significant impact at the level of (α<=0.05) of the ‎proposed educational program on the experimental group of Youth Boxing in the examinations of the previous and ‎the following Motor Sensory Perception was found for the dimensional measures. It was also found that there are ‎statistically significant differences at the level (α<=0.05) between the members of the experimental and controlled ‎groups of the Youth Boxing in the examinations of motor sensory perception of the previous and the following ‎measures for the experimental group in the dimensional measure.‎ Keywords: Proposed Program, Kinesthetic, Defenses Skills of Youth Boxing.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1291
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد ( 4/ج )، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.doc1.27 MBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.