الكلمات المفتاحية: الكفايات الإدارية، درجة الممارسة، مديري التربية والتعليم، رؤساء الأقسام.
Issue Date:
18-Nov-2015
Abstract:
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف درجة ممارسة مديري التربية والتعليم في محافظة إربد للكفايات الإدارية من وجهة نظر مساعديهم ورؤساء الأقسام الإدارية، وما إذا كانت هناك فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغيرات (الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والمسمى الوظيفي). تكونت عينة الدراسة التي استخدم فيها المنهج الوصفي المسحي من جميع أفراد مجتمع الدراسة والبالغ عددهم (108) فرداً، منهم (32) مساعداً، و(76) رئيساً إدارياً، ولغايات جمع البيانات تم استخدام استبانة لتعرف درجة ممارسة مديري التربية والتعليم للكفايات الإدارية، تكونت الاستبانة من (77) فقرة موزعة على (8) كفايات إدارية. أوضحت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري التربية والتعليم للكفايات الإدارية كانت بدرجة كبيرة، وكانت أكثر المجالات ممارسة مجال كفايات التخطيط التربوي، وأقلها ممارسة مجال الكفايات التكنولوجية، كما أوضحت عدم وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغيرات الجنس، والمؤهل العلمي، والمسمى الوظيفي، في حين أظهرت وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير سنوات الخبرة لصالح (11 سنة فأكثر). وفي ضوء النتائج قُدمت مجموعة من المقترحات والتوصيات.
الكلمات المفتاحية: الكفايات الإدارية، درجة الممارسة، مديري التربية والتعليم، رؤساء الأقسام.
*
* * باحثة، جامعة اليرموك.
أستاذ، كلية التربية، جامعة اليرموك
Abstract
The purpose of this study was to identify the administrative competencies of the education directorates directors in Irbid from the point view of their assistants and the heads of administrative departments, and to know whether there were statistically significant differences due to the variables (sex, qualification, and years of experience, and Job Named). The sample of the study consisted of (108) individuals. The instrument of this study included (77) questionnaires distributed in (8) domains. Results of the study indicated that education directorates directors in irbid practice administrative competencies in different degrees. The degree was high for: planning competencies, resource management competencies, leadership competencies, assessment competencies, humanity competencies, administrative and technical competencies, medium for Technology competencies and conceptual competencies, moreover, the results showed no statistically differences due to the variables of sex, educational qualification, job named, whereas there was statistically differences due to the the years of experience for the benefit of (11 years and over). According to the results asset of recommendations and proposals were made. Key words: Practice degree, administrative Competencies, educational directors.