الكلمات المفتاحية: نموذج فلور وهيز، الكتابة الإبداعية. Key words: Flower& Hayes Model, Creative Writing.
Issue Date:
15-Sep-2015
Abstract:
الملخص
هدفت الدّراسة إلى تقصي أثر برنامج تعليمي مستند إلى نموذج فلاور وهيز لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلبة الصّف العاشر الأساسي، ولتحقيق هدف الدّراسة أعدّ الباحث برنامجاً تعليمياً، وصمم أداة الدّراسة المتمثلة في اختبار مهارات الكتابة الإبداعية. تكون أفراد الدّراسة من (121) طالباً وطالبة موزعين على أربع شعب: شعبتين تجريبيتين، وشعبتين ضابطتين من طلبة الصّف العاشر من مديرية تربية الزّرقاء الأولى للعام الدّراسي 2014/2015. أظهرت النّتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (0.05=α) بين المجموعتين لصالح طلبة المجموعة التّجريبية الذين درسوا باستخدام البرنامج التّعليمي. وأظهرت النّتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية في اختبار الكتابة الإبداعية يعزى لأثر الجنس ولصالح الإناث، وعدم وجود فرق ذي دلالة إحصائية يعزى لأثر التّفاعل بين البرنامج والجنس.
الكلمات المفتاحية: نموذج فلور وهيز، الكتابة الإبداعية.
Abstract
This study aimed at exploring the effect of Teaching Program based on Flower & Hayes Model on improving skills Creative Writing of tenth grade students. To achieve the aim of the study the researcher prepared a Teaching Program and designed test items to measure the skills of Creative Writing. The sample of the study consisted of (121) from 10th grade students distributed into (4) sections: (2) representing the experimental group and the other (2) representing the control in the school year 2014/2015. The sample was selected using purposeful sampling from Zarqa. Results of the study indicated significant differences at (α=0.05) due to the instruction strategy used, in favor of those taught using Teaching Program based on Flower& Hayes Model and significant differences due to gender, in favor of females; while no significant differences were found due to the interaction between Program and gender.
Key words: Flower& Hayes Model, Creative Writing.