DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1279
Title: أثر برنامج تعليمي وفق نموذج فلاور وهيز لتنمية مهارات ‏الكتابة الإبداعية لدى طلبة الصّف العاشر الأساسي ‏
Authors: عايد أبو سرحان
Keywords: الكلمات المفتاحية: نموذج فلور وهيز، الكتابة الإبداعية.‏ Key words: Flower& Hayes Model, Creative Writing.‎
Issue Date: 15-Sep-2015
Abstract: الملخص هدفت الدّراسة إلى تقصي أثر برنامج تعليمي مستند إلى نموذج فلاور وهيز لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلبة ‏الصّف العاشر الأساسي، ولتحقيق هدف الدّراسة أعدّ الباحث برنامجاً تعليمياً، وصمم أداة الدّراسة المتمثلة في اختبار مهارات ‏الكتابة الإبداعية. تكون أفراد الدّراسة من (121) طالباً وطالبة موزعين على أربع شعب: شعبتين تجريبيتين، وشعبتين ضابطتين ‏من طلبة الصّف العاشر من مديرية تربية الزّرقاء الأولى للعام الدّراسي 2014/2015. أظهرت النّتائج وجود فرق ذي دلالة ‏إحصائية عند مستوى (‏‎0.05‎‏=α) بين المجموعتين لصالح طلبة المجموعة التّجريبية الذين درسوا باستخدام البرنامج التّعليمي. ‏وأظهرت النّتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية في اختبار الكتابة الإبداعية يعزى لأثر الجنس ولصالح الإناث، وعدم وجود فرق ‏ذي دلالة إحصائية يعزى لأثر التّفاعل بين البرنامج والجنس.‏ ‏ الكلمات المفتاحية: نموذج فلور وهيز، الكتابة الإبداعية.‏ Abstract This study aimed at exploring the effect of Teaching Program based on Flower & Hayes Model on improving ‎skills Creative Writing of tenth grade students. To achieve the aim of the study the researcher prepared a Teaching ‎Program and designed test items to measure the skills of Creative Writing. The sample of the study consisted of ‎‎(121) from 10th grade students distributed into (4) sections: (2) representing the experimental group and the other (2) ‎representing the control in the school year 2014/2015. The sample was selected using purposeful sampling from ‎Zarqa. Results of the study indicated significant differences at (α=0.05) due to the instruction strategy used, in favor ‎of those taught using Teaching Program based on Flower& Hayes Model and significant differences due to gender, ‎in favor of females; while no significant differences were found due to the interaction between Program and gender. ‎ Key words: Flower& Hayes Model, Creative Writing.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1279
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد (3/ أ )، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بحث 4 (مدقق)عايد ابو سرحان.doc363 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.