DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1220
Title: تأثير استخدام أنوع مختلفة من التغذية الراجعة على تطور بعض المهارات الأساسية في الكرة الطائرة .
Authors: جمال ربابعة
Keywords: الكلمات الدالة: التغذية الراجعة, مهارات الكرة الطائرة.‏ Key words: feed back, volley ball skills.‎
Issue Date: 22-Aug-2015
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة التعرف إلى تأثير استخدام أنواع من التغذية الراجعة على تطور بعض المهارات الأساسية في الكرة ‏الطائرة، وتكونت عينة الدراسة من (45) طالبة من طالبات كلية علوم الرياضة في جامعة مؤتة، استخدم الباحث المنهج ‏التجريبي، وزعت عينة الدراسة إلى ثلاث مجموعات: المجموعة التجريبية الأولى استخدمت التغذية الراجعة الفردية، والمجموعة ‏التجريبية الثانية استخدمت التغذية الراجعة الجماعية، والمجموعة التجريبية الثالثة استخدمت التغذية الراجعة الداخلية، أظهرت ‏نتائج الدراسة بأن التغذية الراجعة لها دور مهم في عملية تعلم المهارات الحركية على اختلاف أشكالها لما لها من تأثير إيجابي في ‏تطوير مهارات الكرة الطائرة والتغذية الراجعة الفردية أفضل من التغذية الراجعة الجماعية والتغذية الراجعة الداخلية.‏ وأوصت الدراسة ضرورة التأكيد على أهمية المعلومات والإرشادات المقدمة إلى المتعلمين خلال الدروس التعليمية والتأكيد ‏على ضرورة تقديم التغذية الراجعة لكل فرد على حده، والتأكيد على اعتبار أن التغذية الراجعة أسلوب تدريسي فاعل في تعليم ‏المهارات الحركية ضرورة إتباع الطرق العلمية في تعليم المهارات الحركية.‏ الكلمات الدالة: التغذية الراجعة, مهارات الكرة الطائرة.‏ Abstract This study aimed at investigating the effect of Individual, grouping, and internal feedbacks on developing ‎some skills in volleyball. The researcher used an experimental technique in order to achieve the purposes of the ‎study. The study sample included 45 male and female students from the College of Sport Sciences at the University ‎of Mutah that were distributed into three experimental groups. The results of this study showed the importance of ‎using the three types of feedbacks on improving the selected Volleyball skills. When making the comparison among ‎the types of feedbacks, the individual feedback were significantly better than the grouping and internal feedback.‎ The study recommended the necessity of using individual feedback to students when teaching Volleyball ‎skills. Moreover, it was recommended using the accurate techniques when introducing the different types of ‎feedbacks.‎ Key words: feed back, volley ball skills.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1220
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(2)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
19.doc899 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.