DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1215
Title: درجة تفويض السلطة وعلاقتها بالسلوك الإبداعي لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في جامعة آل البيت.
Authors: محمد الحراحشة, محمد مقابلة
Keywords: Key words: delegation of authority, innovative behavior.‎ الكلمات المفتاحية: تفويض السلطة، السلوك الإبداعي.‏
Issue Date: 22-Aug-2015
Abstract: الملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تفويض السلطة وعلاقتها بالسلوك الإبداعي لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية من ‏وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في جامعة آل البيت في الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2012-2013م، تم اختيار ‏عينة الدراسة بالطريقة الطبقية العشوائية إذ بلغت‎ ‎‏(187) عضو هيئة تدريس، استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، ولغرض ‏تحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداتين، فقد تكونت الأداة الأولى من استبانة لقياس درجة تفويض السلطة، بينما الأداة الثانية من ‏استبانة لقياس السلوك الإبداعي، وقد استخدم الباحثان البرنامج الإحصائي ‏SPSS)‎‏) واستخرجا المتوسطات الحسابية والانحرافات ‏المعيارية لدرجة تفويض السلطة لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة آل البيت، وحللا التباين الثلاثي والمقارنات البعدية ‏بطريقة شيفيه، ومعامل ارتباط بيرسون للعلاقة بين درجة التفويض والسلوك الإبداعي. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: جاءت ‏درجة تفويض السلطة متوسطة، وجاءت درجة الممارسة لمجالات التفويض (المكانة، واتخاذ القرار، والنمو المهني، والأثر) مرتبة ‏تنازلياً حسب متوسطاتها الحسابية، أما مستوى السلوك الإبداعي فقد جاء بمستوى مرتفع. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات ‏دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء مجال المكانة والأداة ككل وكانت الفروق لصالح الذكور. ‏ أما بالنسبة لمتغير الكلية أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الكلية في مجالي النمو المهني ‏والأثر باستثناء مجالي اتخاذ القرار، والمكانة وكانت الفروق لصالح الكليات العلمية. أما بالنسبة لمتغير الرتبة أظهرت النتائج عدم ‏وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الرتبة في جميع المجالات باستثناء مجال النمو المهني، وجود فروق ذات دلالة ‏إحصائية بين فئتي رتبة مدرس ورتبة أستاذ، وجاءت الفروق لصالح فئة رتبة مدرس. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات ‏دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع مجالات السلوك الابداعي. أما متغير الرتبة دلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات ‏دلالة إحصائية تعزى لأثر الرتبة في جميع المجالات باستثناء مجال الابتكار. وجاءت الفروق لصالح فئة رتبة مدرس. أما متغير ‏الكلية أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الكلية في مجال الخصائص الوجدانية، والعمل الجماعي، ‏والمحاكاة، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الكلية في مجال الخصائص العقلية، والابتكار، ‏والسلوك الإبداعي الكلي ولصالح الكليات العلمية. كما دلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة. أظهرت النتائج وجود ‏علاقة إيجابية دالة إحصائيا بين درجة تفويض السلطة والسلوك الإبداعي لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة آل البيت من ‏وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، وفي ضوء النتائج توصي الدراسة بمجموعة من التوصيات من أهمها: تفعيل اللامركزية لزيادة ‏درجة تفويض السلطة، مما يسهم في زيادة مستوى السلوك الإبداعي.‏ الكلمات المفتاحية: تفويض السلطة، السلوك الإبداعي.‏ Abstract The study aimed at determining the degree of delegation authority and its relationship with innovative ‎behavior among the heads of departments from the faculty member’s point of view at AL- albyat University during ‎the second semester of the academic year 2012-2013. The study sample consisted of (187) faculty members who were ‎selected randomly from different human and scientific faculties at AL- albyat University, the researchers used the ‎descriptive analytical method to achieve the purpose of the objectives of the study. Two questionnaires were ‎designed to collect data, the first one for measuring degree of delegation authority, while the second for measuring ‎the degree of innovative behavior. Statistical program (SPSS), means, standard deviations, analysis of variance ‎triangular comparisons dimensional manner Scheffe, and the coefficient of Pearson correlation of the relationship ‎between degree of delegation and innovative behavior were used. The study found the following result: the degree ‎of delegation authority was intermediate, while the degree of innovative behavior came high.‎ ‎ The results also indicated that there were not statistical significant differences according to the impact of ‎gender in all domains except the domain of status and the tool as a whole and the differences were in favor of male, ‎while the variable of the faculty, the result also indicated that there weren’t any statistical significant differences in ‎favor of the impact of the faculty in two domains: professional growth, and the impact except the domains: decision ‎making and the status, the differences were in favor of scientific faculties, while in rank variable, the results showed ‎that there weren’t statistical significant differences in all domains except the professional growth domain, the ‎differences between the rank of professor and Lectuerer , the differences were in favor of the Lectuerer. The results ‎also showed that there weren’t any statistical significant differences according to the gender in all domains of ‎innovative behavior, while in the rank variable, the results indicated that there weren’t any statistical significant ‎differences in favor of the impact of the rank in all domains except the domain of innovation, the differences came in ‎favor of the Lectuerer, while in the faculty variable, the results indicated that there weren’t any statistical significant ‎differences in favor of a faculty in the domains: simulation, teamwork, and imitation, while the results showed that ‎there weren’t any statistical significant differences in favor of a faculty in the domains: mental characteristic, ‎innovation, innovative behavior in favor of the scientific colleges. The results also indicated that there was a positive ‎correlation relationship statistically significant between the degree of delegation authority and the innovative ‎behavior among the heads of academic departments at AL- albyat University from the faculty members point of view.‎ In light of the results, the two researchers recommended holding training courses related to delegation of ‎innovative behavior. ‎ Key words: delegation of authority, innovative behavior.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1215
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(2)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.doc789 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.