Key words: delegation of authority, innovative behavior. الكلمات المفتاحية: تفويض السلطة، السلوك الإبداعي.
Issue Date:
22-Aug-2015
Abstract:
الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تفويض السلطة وعلاقتها بالسلوك الإبداعي لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في جامعة آل البيت في الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2012-2013م، تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة الطبقية العشوائية إذ بلغت (187) عضو هيئة تدريس، استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم تطوير أداتين، فقد تكونت الأداة الأولى من استبانة لقياس درجة تفويض السلطة، بينما الأداة الثانية من استبانة لقياس السلوك الإبداعي، وقد استخدم الباحثان البرنامج الإحصائي SPSS)) واستخرجا المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لدرجة تفويض السلطة لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة آل البيت، وحللا التباين الثلاثي والمقارنات البعدية بطريقة شيفيه، ومعامل ارتباط بيرسون للعلاقة بين درجة التفويض والسلوك الإبداعي. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: جاءت درجة تفويض السلطة متوسطة، وجاءت درجة الممارسة لمجالات التفويض (المكانة، واتخاذ القرار، والنمو المهني، والأثر) مرتبة تنازلياً حسب متوسطاتها الحسابية، أما مستوى السلوك الإبداعي فقد جاء بمستوى مرتفع. وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات باستثناء مجال المكانة والأداة ككل وكانت الفروق لصالح الذكور.
أما بالنسبة لمتغير الكلية أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الكلية في مجالي النمو المهني والأثر باستثناء مجالي اتخاذ القرار، والمكانة وكانت الفروق لصالح الكليات العلمية. أما بالنسبة لمتغير الرتبة أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الرتبة في جميع المجالات باستثناء مجال النمو المهني، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين فئتي رتبة مدرس ورتبة أستاذ، وجاءت الفروق لصالح فئة رتبة مدرس. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس في جميع مجالات السلوك الابداعي. أما متغير الرتبة دلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الرتبة في جميع المجالات باستثناء مجال الابتكار. وجاءت الفروق لصالح فئة رتبة مدرس. أما متغير الكلية أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الكلية في مجال الخصائص الوجدانية، والعمل الجماعي، والمحاكاة، بينما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الكلية في مجال الخصائص العقلية، والابتكار، والسلوك الإبداعي الكلي ولصالح الكليات العلمية. كما دلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة. أظهرت النتائج وجود علاقة إيجابية دالة إحصائيا بين درجة تفويض السلطة والسلوك الإبداعي لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة آل البيت من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، وفي ضوء النتائج توصي الدراسة بمجموعة من التوصيات من أهمها: تفعيل اللامركزية لزيادة درجة تفويض السلطة، مما يسهم في زيادة مستوى السلوك الإبداعي.
الكلمات المفتاحية: تفويض السلطة، السلوك الإبداعي.
Abstract
The study aimed at determining the degree of delegation authority and its relationship with innovative behavior among the heads of departments from the faculty member’s point of view at AL- albyat University during the second semester of the academic year 2012-2013. The study sample consisted of (187) faculty members who were selected randomly from different human and scientific faculties at AL- albyat University, the researchers used the descriptive analytical method to achieve the purpose of the objectives of the study. Two questionnaires were designed to collect data, the first one for measuring degree of delegation authority, while the second for measuring the degree of innovative behavior. Statistical program (SPSS), means, standard deviations, analysis of variance triangular comparisons dimensional manner Scheffe, and the coefficient of Pearson correlation of the relationship between degree of delegation and innovative behavior were used. The study found the following result: the degree of delegation authority was intermediate, while the degree of innovative behavior came high.
The results also indicated that there were not statistical significant differences according to the impact of gender in all domains except the domain of status and the tool as a whole and the differences were in favor of male, while the variable of the faculty, the result also indicated that there weren’t any statistical significant differences in favor of the impact of the faculty in two domains: professional growth, and the impact except the domains: decision making and the status, the differences were in favor of scientific faculties, while in rank variable, the results showed that there weren’t statistical significant differences in all domains except the professional growth domain, the differences between the rank of professor and Lectuerer , the differences were in favor of the Lectuerer. The results also showed that there weren’t any statistical significant differences according to the gender in all domains of innovative behavior, while in the rank variable, the results indicated that there weren’t any statistical significant differences in favor of the impact of the rank in all domains except the domain of innovation, the differences came in favor of the Lectuerer, while in the faculty variable, the results indicated that there weren’t any statistical significant differences in favor of a faculty in the domains: simulation, teamwork, and imitation, while the results showed that there weren’t any statistical significant differences in favor of a faculty in the domains: mental characteristic, innovation, innovative behavior in favor of the scientific colleges. The results also indicated that there was a positive correlation relationship statistically significant between the degree of delegation authority and the innovative behavior among the heads of academic departments at AL- albyat University from the faculty members point of view.
In light of the results, the two researchers recommended holding training courses related to delegation of innovative behavior.
Key words: delegation of authority, innovative behavior.