DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1214
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمنصور الزبون-
dc.date.accessioned2017-11-29T16:09:46Z-
dc.date.available2017-11-29T16:09:46Z-
dc.date.issued2015-06-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1214-
dc.description.abstractالملخص تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى استخدام معلمي التربية الرياضية لأسلوب التدريس الحس حركي في حصة ‏التربية الرياضية لطلاب المرحلة الأساسية في مدارس تربية قصبة المفرق، وما إذا كان ثمة فروق لاستجابات أفراد عينة الدراسة ‏تعزى لبعض المتغيرات المستقلة في الدراسة، واستخدم المنهج الوصفي بالصورة المسحية على عينة بلغت (130) معلما ومعلمة، ‏كما استخدم الباحث استبانة أداة للدراسة مكونة من ستة مجالات هي: اكتشاف حاجات الطلبة، وتحقيق النتاجات التعليمية، وتعليم ‏المهارة أو الحركة، وحل المشكلات، وتنوع أساليب التدريس والتكرار، واستراتيجيات التقويم، وقد بينت النتائج أن مدى استخدام ‏معلمي التربية الرياضية لأسلوب التدريس الحس حركي في حصة التربية الرياضية لطلاب المرحلة الأساسية في مدارس تربية ‏قصبة المفرق لجميع المجالات كانت بدرجة متوسطة، كما لم تظهر فروق لاستجابات أفراد عينة الدراسة تبعاً لمتغيرات الجنس ‏والخبرة. وتوصي الدراسة ضرورة أن تعقد وزارة التربية والتعليم دورات وندوات ومحاضرات وورش عمل لمعلمي ومشرفي ‏التربية الرياضية تتعلق بأسلوب التدريس الحس حركي. وكيفية التعامل مع تلاميذ المرحلة الأساسية عندما يواجهون مشكلات في ‏تعلم المهارات الحركية.‏ الكلمات المفتاحية: معلمي التربية الرياضية، الأسلوب الحس حركي، المرحلة الأساسية.‏ Abstract The aim of this study was to identify the extent of the use of physical education teachers for the teaching ‎method of kinesthetic sense in the classes of physical education for students at basic schools in Mafraq area. It also ‎investigated whether there were differences in the study sample responses attributed to some independent variables. ‎The descriptive method based on survey was applied on a sample of 105 male and female teachers. The questionnaire ‎was also used as a study instrument. It consisted of six areas, including finding students' needs, achieving ‎educational outcomes, learning skill or kinesthetic, solving problem, varying methods of repetition, and strategies of ‎evaluation. The results showed that the extent of the use of physical education teachers of the kinesthetic sense ‎method in the physical education classes for students of the elementary schools was moderate. There were also no ‎differences in the responses of the study sample due to the variables of gender and experience. The study ‎recommended the need for holding the Ministry of Education courses, lectures and workshops related to kinesthetic ‎sense method of teaching for physical education teachers and supervisors, and how to deal with the basic stage ‎students when they face problems related to learning kinesthetic skills. ‎ Key words: physical education teachers, kinesthetic sense teaching method, the basic stage.‎en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: معلمي التربية الرياضية، الأسلوب الحس حركي، المرحلة الأساسية.‏ Key words: physical education teachers, kinesthetic sense teaching method, the ‎basic stageen_US
dc.titleمدى استخدام معلمي التربية الرياضية لأسلوب التدريس الحس حركي في حصة التربية الرياضية في مدارس تربية قصبة المفرق لطلبة المرحلة الأساسيةen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(2)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13.doc340 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.