DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1213
Title: أثر برنامج تدريبي في الرياضيات مستند إلى نظرية الذكاء الناجح في تنمية مهارة حل المشكلات للطلبة الموهوبين في رياض الأطفال.
Authors: اسراء المصري, منى الفايز
Keywords: الكلمات المفتاحية: الذكاء الناجح، برنامج تدريبي، الرياضيات، حل المشكلات، الطلبة ‏الموهوبين، رياض الاطفال.‏ ‎ (key words :successful intelligence, training program, mathematics, problem-‎solving , gifted students , kindergarten).‎
Issue Date: 22-Aug-2015
Abstract: الملخص هدفت هذه الدراسة إلى معرفة ‏‎ ‎أثر برنامج تدريبي في الرياضيات مستند إلى نظرية الذكاء الناجح في تنمية مهارة حل ‏المشكلات لدى أطفال الروضة الموهوبين. ‏ اعتمدت الباحثة أسلوب المنهج شبه التجريبي واختارت عينة الدراسة من طلبة رياض الأطفال الموهوبين في مدارس ‏الرضوان في عمان عن طريق استخدام مقياس برايد للكشف عن الموهوبين الخاص بهذه المرحلة، وطبقت البرنامج المعد لتحقيق ‏هدف الدراسة على العينة المكونة من (28) طالبا مقسمين عشوائيا إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية بحيث تكونت كل مجموعة ‏من (14) طالبا وطالبة، ثم طبق مقياس مهارة حل المشكلات على المجموعتين للتوصل إلى النتائج والإجابة على أسئلة الدراسة.‏ توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مهارة حل المشكلات لدى طلاب المجموعة التجريبية ‏مقارنة بطلاب المجموعة الضابطة‎ ‎تعزى للبرنامج التدريبي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى طلاب المجموعة ‏التجريبية مقارنة بطلاب المجموعة الضابطة تعزى للجنس.‏ الكلمات المفتاحية: الذكاء الناجح، برنامج تدريبي، الرياضيات، حل المشكلات، الطلبة الموهوبين، رياض الاطفال.‏ Abstract This study aimed at finding out "the impact of a training program in mathematics to document successful ‎intelligence skill in solving problems with kindergartner's talented development theory‏."‏ The researcher adopted the quasi-experimental approach method as the study sampleconsisted of ‎kindergarten talented children from Radwan Schools in Amman through the use of Pride scale to detect their talents ‎at this stage, and a program was prepared in the software application to achieve the goal of the study, consisting of ‎‎(28 respondents). Students were divided randomly into two groups, a control and experimental so that each group ‎consisted of 14 students, and it has been applied to solve problems on the skill sets to achieve results and to answer ‎questions on the survey scale‏.‏ Study results showed statistically significant differences in the skill of solving problems with the experimental group ‎students compared to students of the control group, and the lack of statistically significant differences due to gender ‎differences. The researcher recommended paying attention of educators to develop the skill of problem solving and ‎conducting more research in this field‏.‏ ‎ (key words :successful intelligence, training program, mathematics, problem-solving , gifted students , ‎kindergarten).‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1213
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(2)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.doc244.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.