DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1210
Title: الآثار النفسية المترتبة على الطلبة اللاجئين السوريين في المدارس الأردنية تبعاً لبعض المتغيرات.
Authors: غدير أبو الغنم, حمزة الخدام
محمد نعيمات
Keywords: الكلمات المفتاحية: الآثار النفسية، الطلبة ،اللاجئون، السوريون.‏ Key words: psychological effects, Syrian refugees' students.‎
Issue Date: 22-Aug-2015
Abstract: الملخص هدفت الدّراسة الحالية إلى التعرف إلى الآثار النفسية المترتبة على الطلبة اللاجئين السوريين في محافظة مادبا في الأردن ‏تبعاً لبعض المتغيرات، تكونت عينة الدراسة من (262) طالبا وطالبة، من الذين يدرسون في المدارس الحكومية في محافظة ‏مادبا في في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2013/2014م. ‏‎ ‎ولجمع بيانات الدراسة، تم تطبيق أداتين، الأولى تقيس ‏مستويات أبعاد التوافق الاجتماعي، والثانية تقيس مستويات أبعاد الأمن النفسي.‏‎ ‎‏ استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وقد ‏توصلت إلى وجود مستوى متوسط من بعدي التوافق الاجتماعي، والأمن النفسي، كما أشارت إلى عدم وجود فروق دالة إحصائياً ‏في مستوى بعدي: التوافق الاجتماعي، والأمن النفسي، تبعاً لاختلاف الجنس، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى بعد ‏التوافق الاجتماعي، تبعاً لاختلاف المرحلة الدراسية، في حين أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائياً في بعد الأمن النفسي ‏تبعاً لاختلاف المرحلة الدراسية لصالح المرحلة الأساسية. وقد بينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى بعدي: ‏التوافق الاجتماعي والأمن النفسي، تبعاً لاختلاف مدة اللجوء، ووجود الوالدين. وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحثون بإجراء ‏المزيد من الدراسات المرتبطة والتي تتعلق بالآثار النفسية المترتبة على اللجوء على مجتمعات دراسية مشابهة، وعلاقتها ‏بمتغيرات أخرى، ومقارنة نتائجها بنتائج الدراسة الحالية.‏ الكلمات المفتاحية: الآثار النفسية، الطلبة ،اللاجئون، السوريون.‏ Abstract : The present study aimed at identifying the psychological repercussion affecting‏ ‏‎ the Syrian refugees' ‎students in Madaba Governorate in Jordan according to some variables, and the extent of the differences in ‎the psychological effects on these students according to their (sex, grade, and duration of the asylum, and the ‎presence of parents). The study used the descriptive approach, and the study sample consisted of (262) ‎Syrian refugees students, who were chosen randomly from the study population, and the study tool for ‎measuring the psychological repercussion effects was developed by the researcher for the purposes of this ‎study. ‎ The study results indicated the presence of a moderate level of psychological repercussion effects on ‎the Syrian refugees’ students. Also it demonstrated that there are no statistically significant differences in the ‎level of psychological effects on these students in terms of the social harmony, psychological security ‎according to their sex, and the presence of statistically significant differences in terms of the (psychological ‎security) depending on the different stage of study for the main basic stage, and the results showed no ‎statistically significant differences in the levels of the social harmony, psychological security all terms of ‎psychological effects on Syrian refugees' students depending on the different variables of duration of asylum, ‎and the presence of the parents.‎ The researcher recommended further studies related to similar effects on the psychological ‎consequences of resorting to similar communities, seminars, and its relationship with other variables, ‎compared to the results of the current study.‎ Key words: psychological effects, Syrian refugees' students.‎
URI: http://hdl.handle.net/123456789/1210
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(2)، 2016م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
9.doc337 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.