DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | عبدالكريم أبو جاموس, عايدة ذيب | - |
dc.date.accessioned | 2017-11-29T14:47:51Z | - |
dc.date.available | 2017-11-29T14:47:51Z | - |
dc.date.issued | 2015-08-22 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/1207 | - |
dc.description.abstract | الملخص
هدفت الدّراسة إلى تعرّف أثر برنامج تعليمي قائم على الذكاءات المتعددة في تنمية الوعي البيئي لدى أطفال الرياض في الأردن وفقاَ لمتغيري البرنامج والجنس والتفاعل بينهما.
تكون أفراد الدّراسة من أطفال الصف التمهيدي بروضة لؤلؤة طارق البالغ عددهم (60) طفلاً، تم تقسيمهم إلى شعبتين إحداهما تجريبية وأخرى ضابطة عن طريق القرعة وقد انقسمت العينة بالتساوي بين المجموعتين، وقد استخدم الباحثان بطاقة قياس الوعي البيئي لتنمية الوعي البيئي لدى أطفال الرياض، وقد تم التحقق من دلالات الصدق والثبات لجميع الأدوات، وبعد إجراء عملية التحليل الإحصائي توصلت الدّراسة إلى النتائج الآتية:
وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05) =α) تعزى لأثر الطريقة في جميع الأبعاد والدرجة الكلية لمقياس الوعي البيئي وكانت الفروق لصالح المجموعة التجريبية.
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05) =α) تعزى لأثر الجنس والتفاعل بين الجنس والطريقة في جميع الأبعاد على مقياس الوعي البيئي.
الكلمات المفتاحية: الذكاءات المتعددة، الوعي البيئي، أطفال الرياض.
Abstract: This study aims at recognizing the impact of a teaching program, which is based on the multi-intelligences in relation with the matter of environmental awareness development and accomplishment incentives in Kindergartens of Jordan regardless of the consequences of their nationalities.The sample members consisted of children of preliminary grade at the Kindergarten of Lowluat Tariq and it consisted of 60 males and females members.
The sample was divided into two divisions by using the lot system, one of them is an experimental group and the other one is the controlling group. The researcher used the scale card of environmental awareness, the accomplishment incentive. The indications of validity as well as the firmness of the entire tools were verified. After conducting the statistical analysis, the study finds the following outcomes:
There were no statistical differences at ( = 0.05) attributed to the impact on all dimensions and the entire degrees for the environmental awareness and the differences were in favor of the experimental group.
There were no statistical differences at ( = 0.05) attributed to the impact on the gender, interaction between the gender and the method in the entire dimensions of the environmental awareness.
Key words: Multi-intelligence, environmental awareness, accomplishment incentives, kindergarten. | en_US |
dc.subject | الكلمات المفتاحية: الذكاءات المتعددة، الوعي البيئي، أطفال الرياض. Key words: Multi-intelligence, environmental awareness, accomplishment incentives, kindergarten. | en_US |
dc.title | أثر برنامج تعليمي قائم على الذكاءات المتعددة في تنمية الوعي البيئي لدى أطفال الرياض في الأردن. | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | المجلد(22)، العدد(2)، 2016م
|