الكلمات المفتاحية: الاتصالات الإدارية، أداء العاملين، الأداء الرسمي، الأداء الإضافي، المستشفيات الحكومية والخاصة الأردنية. Key words: Managerial communications, staff performance, in-role performance, extra-role performance, Public and Private Jordanian Hospitals.
Issue Date:
22-Aug-2015
Abstract:
الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى تطبيق الاتصالات الإدارية ودورها بتعزيز أداء العاملين في المستشفيات الحكومية والخاصة في مدينة إربد، وتقديم التوصيات والمقترحات الملائمة لحل المشكلات التي تواجه تطبيق نظام الاتصالات الإدارية، لرفع كفاءة وأداء العاملين وتحسين أدائهم ومخرجات العمل. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. وكذلك استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات المتعلقة بالبحث، وتكون مجتمع الدراسة من مجموع العاملين في المستشفيات الحكومية والخاصة العاملة في مدينة إربد يبلغ عددهم (2112) موزعين على (8) مستشفيات. أما عينة الدراسة فتكونت من (420) موظفا من الوظائف التالية: طبيب، ممرض، صيدلاني، مهن طبية مساندة، مهن إدارية، وهو ما يشكل (20%) من مجتمع الدراسة.
وأوضحت نتائج تحليل الدراسة أنه لا يوجد تباين في آراء أفراد العينة حول مستوى الاتصالات الإدارية حسب متغيرات الجنس والعمر والمؤهل العلمي وعدد سنوات الخدمة ونوع القطاع.
وأثبتت الدراسة أن ثمة تباين في آراء أفراد العينة حول مستوى الاتصالات الإدارية حسب متغير المسمى الوظيفي لصالح فئة التمريض, وأن تباينا في آراء أفراد العينة حول مستوى الأداء في المستشفيات حسب متغير عدد سنوات الخدمة لصالح عدد سنوات الخدمة.
* أستاذ مساعد، جامعة اليرموك.
وكذلك أثبتت أن ثمة تباينا في آراء أفراد العينة حول مستوى الأداء في المستشفيات الحكومية والخاصة في مدينة إربد تعزى لمتغير نوع القطاع. وفي ضوء نتائج التحليل فإن الدراسة توصي بضرورة الاهتمام بمفهوم الاتصالات الشخصية والعلاقات الإنسانية من قبل القيادات الإدارية في المستشفيات، لأثرها الواضح على الأداء الإضافي, والاهتمام ببيئة العمل وتحسينها لرفع الروح المعنوية للعاملين، وعقد البرامج التدريبية للعاملين في المستشفيات في مجال الاتصالات الإدارية.
الكلمات المفتاحية: الاتصالات الإدارية، أداء العاملين، الأداء الرسمي، الأداء الإضافي، المستشفيات الحكومية والخاصة الأردنية.
Abstract
The purpose of this study was to identify the level of application of managerial communication and its relationship to enhance the performance of employees in government and private hospitals in the city of Irbid. The descriptive analytical method was employed to secure the necessary information for investigating the objectives of this study. A survey questionnaire was used as a tool to collect data for the research. The population of the study was all employees in public and private hospitals operating in the city of Irbid totaling (2112) that spread over (8) hospitals. However, the total of the study sample was (420) based on job titles (doctor, nurse, pharmacist, medical careers support, administrative careers) which represented (20%) of the study population..
The findings pointed out that there were different views among respondents about the level of administrative communication variable depending on the job title in favor of nursing category. Furthermore, the findings of the study revealed that there were different views among respondents about performance based on the number of years of service (5 years or less), and also on the type of sector.
Therefore, it was recommended that, there is a need to address the concept of personal communications and human relations by administrative leaders in hospitals due to its clear and obvious impact on the work performance, and more attention must be paid to the work environment in order to improve the morale of the workers. Finally, the study recommended that there should be more training courses for workers in the hospitals in the area of administrative communication. Therefore, both sectors must carefully evaluate and adopt the recommendations presented in this study.
Key words: Managerial communications, staff performance, in-role performance, extra-role performance, Public and Private Jordanian Hospitals.