الكلمات الدالة: مواقع التواصل الاجتماعي، الوعي السياسي، نظرية الاستخدامات والإشباعات، الربيع العربي. Key Words: Social media sites, political awareness, uses and gratifications theory, Arab spring.
Issue Date:
3-Aug-2016
Abstract:
الملخص
تمثل هذه الدراسة محاولة لتقصي دور مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الوعي السياسي لدى الشباب الجامعي من وجهة نظر طلبة جامعة آل البيت، وقد أجريت الدراسة في الفصل الثاني من العام الدراسي 2015/2016م على عينة بلغت (1484) طالباً وطالبة من مختلف الكليات في جامعة آل البيت، وقد سُحبت هذه العينة بطريقة طبقية قصدية، بحيث روعي فيها أن تشمل نسبا متكافئة من الذكور والإناث ومن طلاب الكليات العلمية والإنسانية، واعتمدت الدراسة استبانة محكمة تضمنت مجموعة من الأسئلة حول دور مواقع التواصل الاجتماعي في تكوين الوعي السياسي لدى الشباب الجامعي من وجهة نظر طلبة جامعة آل البيت، وقد عولجت البيانات باستخدام الأساليب الإحصائية المعروفة، ودلّت النتائج بعد تحليل البيانات على الدور الكبير الذي تقوم به مواقع التواصل الاجتماعي في تشكيل الوعي السياسي للشباب الجامعي حيث تسهم هذه المواقع في التعرف على الأوضاع الداخلية والشؤون العامة، والأحداث والتطورات الإقليمية والدولية، وتساهم في تعزيز المشاركة السياسي وإبراز شخصيات سياسية جديدة.
وبينت نتائج الدراسة أنه ثمة دوافع متعددة لاستخدام الشباب الجامعي لمواقع التواصل الاجتماعي. كما أظهرت نتائج الدراسة أن استخدام مواقع التواصل الاجتماعي له ايجابيات وسلبيات.
الكلمات الدالة: مواقع التواصل الاجتماعي، الوعي السياسي، نظرية الاستخدامات والإشباعات، الربيع العربي.
ABSTRACT
This study represents an attempt to investigate the role of social media in the formation of political awareness among university students. The study was conducted in the second semester of the academic year 2015/2016 on a sample of (1,484) students from various faculties at Al al-Bayt University. This sample was pulled in an intentional and stratified way, so that it included an equal proportion of male and female students from scientific and humanitarian colleges. The study adopted an evaluation questionnaire that included a series of questions about the role of social media on the formation of political awareness among these students, The data was processed using known statistical methods. Results showed the great role of social media in the formation of political awareness of university students: Social media contributes to the identification of current topics in interior and public affairs and regional and international developments as well as the promotion of political participation and highlights the new political figures. In summary, the study showed that university students use a variety of social media for various motives; the study also showed that the use of social media has its pros and cons.
Key Words: Social media sites, political awareness, uses and gratifications theory, Arab spring.