DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1188
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorناصر إبراهيم الشرعة, علي محمد الزعبي-
dc.date.accessioned2017-11-29T12:51:39Z-
dc.date.available2017-11-29T12:51:39Z-
dc.date.issued2016-05-11-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1188-
dc.description.abstractالملخص هدفت الدراسة إلى الكشف عن اتجاهات طلبة المرحلة الأساسية العليا نحو التلاوة والتجويد من وجهة نظر الطلبة ‏ومعلميهم، كما هدفت إلى بيان سبل تحسين هذه الاتجاهات، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم مقياس الاتجاهات نحو التلاوة ‏والتجويد، وتم التأكد من صدقه وثباته، وتم تطبيقه على (360) طالباً وطالبة، و(55) معلماً ومعلمة موزعين على (22) مدرسة ‏في العاصمة عمان، كما تم توجيه سؤال مفتوح حول سبل تحسين اتجاهات الطلبة نحو التلاوة والتجويد إلى (10) من الخبراء في ‏التربية الإسلامية، وبعد تحليل البيانات إحصائيا، توصلت الدراسة إلى ضعف اتجاهات الطلبة نحو التلاوة والتجويد، من وجهة ‏نظرهم ومن وجهة نظر معلميهم حيث بلغت على التوالي (58%) و (43%)، كما تبين عدم وجود فروق تعزى للجنس بين ‏المعلمين، بينما يوجد فروق تعزى للجنس بين الطلبة ولصالح الطالبات، كما توصلت الدراسة إلى قائمة من سبل تحسين اتجاهات ‏الطلبة نحو التلاوة والتجويد، ضمن ثلاثة محاور(المعلم، المنهج وطرق التدريس، النشاطات اللاصفية)، وفي ضوء النتائج أوصت ‏الدراسة بزيادة الاهتمام بإعداد وتدريب معلم التربية الإسلامية شرعياً وتربوياً، واستخدام طرق تدريس مشوقة توظف التقنيات ‏الحديثة المختلفة.‏ الكلمات المفتاحية: الاتجاهات، التلاوة والتجويد، المرحلة الأساسية.‏ Abstract The study aimed at discovering the high elementary school students’ trends towards the Quranic Recitation ‎and Intonation from the perspective of the students and their teachers. The study also aimed at highlighting ways to ‎improve these trends. A tool was developed and tested to measure students’ trends. It was implemented on (360) ‎students and (55) teachers from (22) schools in the capital city of Amman. An open-ended question was given to (10) ‎experts in Islamic Education Curricula on ways to improve students’ trends towards the Quranic Recitation. The ‎study found the students and teachers showed poor tendency towards the Quranic Recitation, with (58%) and (43%) ‎respectively. The study also found no significant differences that could be attributed to sex among teachers, while ‎there were differences between male and female students, in favor of the latter. Further, the study suggested a list of ‎measures to improve the students’ trends towards the Qur'anic Recitation within three axes; (the teacher, curricula ‎and teaching methods and extra-curricular activities). In light of these results, the study recommended increased ‎attention to the preparation and training of teachers of Islamic education legally and educationally, and the use of ‎interesting methods of teaching that employ various modern technologies.‎ Key words: trends, Quranic Recitation, elementary stage.‎en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: الاتجاهات، التلاوة والتجويد، المرحلة الأساسية.‏ Key words: trends, Quranic Recitation, elementary stage.‎en_US
dc.titleاتجاهات طلبة المرحلة الأساسية العليا نحو التلاوة والتجويد من وجهة نظرالطلبة ومعلميهمen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(22)، العدد(4/ب)، 2016l

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2.doc294 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.