DSpace

  Al al-Bayt
University

        AABU-Dspace

        Dspace Home
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/1179
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorخالد المومني-
dc.date.accessioned2017-11-28T13:17:58Z-
dc.date.available2017-11-28T13:17:58Z-
dc.date.issued2017-01-16-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/123456789/1179-
dc.description.abstractالملخـص هـدفت الدراسة التعرف إلى درجة فاعلية إدارة الوقت لدى طلبة كلية العلوم في الجامعة الهاشمية وعلاقتها بالتحصيل ‏الأكاديمي، وقد طور الباحث أداة مكونة من (42) فقرة موزعة على خمسة مجالات، وتمّ اختبار صدقها وثباتها، وتكونت عينة ‏الدراسة من (386) طالباً وطالبةً في مرحلة البكالوريوس والدراسات العليا، تمّ اختيارهم بالطريقة العشوائية للعام الجامعي ‏‏(2015/2016م)، استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة فاعلية إدارة الوقت لدى طلبة كلية ‏العلوم في الجامعة الهاشمية متوسطة، وكذلك وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين إدارة الوقت والتحصيل الأكاديمي، وعدم وجود ‏فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏α≤ 0.05‎‏) لاستجابات عينة الدِّراسة على فاعلية إدارة الوقت بسبب اختلاف ‏مستوى الجنس في جميع المجالات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (‏α≤ 0.05‎‏) لاستجابات عينة الدِّراسة ‏على فاعلية إدارة الوقت بسبب اختلاف المرحلة الدراسية‎ ‎‏(بكالوريوس، دراسات عليا) في جميع المجالات عدا مجال معوقات إدارة ‏الوقت، وجاءت الفـروق لصالح طلبة الدراسات العليا. وأوصـت الـدراسـة بتوصيات عـدة، منها:عـقـد دورات وورش ‏تـدريبية للطلبة حـول أهمية الـوقت في حياة الطالب الجامعـي.‏ الكلمات المفتاحية: إدارة الوقت، التحصيل الأكاديمي، الجامعة الهاشمية، الأردن.‏ Abstract The aim of this study was to identify the degree of effectiveness of time management among Faculty of ‎Science students at the Hashemite University and its relationship to academic achievement. The study used a ‎descriptive approach through distributing a questionnaire. The study sample consisted of (386) students chosen ‎randomly for the academic year (2015/2016) .The study results showed that the degree of effective time management ‎at the Hashemite University was average. The study also revealed that there were a positive correlation between time ‎management and academic achievement. The study also found that there were no statistically significant differences ‎at the level of significance (α≤ 0.05) of responses on the effectiveness of time management due to the differences of ‎levels in all domains. On the other hand, the study found that there were statistically significant differences at the ‎level of significance (α≤0.05)of the responses at the level of effective time management due to categories differences ‎of educational qualification (Bachelor and Graduate students) in all domains, except the hinders of time management ‎of which the differences favor Graduate students. In the light of the study findings, many recommendations were ‎made including: holding workshops and training sessions about the importance of the time in the life of university ‎student‏.‏ Key words: Time management, Academic achievement, Hashemite University, Jordan.‎en_US
dc.subjectالكلمات المفتاحية: إدارة الوقت، التحصيل الأكاديمي، الجامعة الهاشمية، الأردن.‏ Key words: Time management, Academic achievement, Hashemite University, Jordan.‎en_US
dc.titleفاعلية إدارة الوقت لدى طلبة كلية العلوم في الجامعة الهاشمية وعلاقتها بالتحصيل الأكاديميen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:المجلد(23)، العدد(2)، 2017م

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15 خالد المومني.doc430.5 kBMicrosoft WordView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.