الملخص
يهدف البحث الى دراسة كيفية إحياء دور الوقف وكيفية إسهامه في تمويل التعليم في التاريخ الإسلامي، مع الاشارة الى اهم التطبيقات المعاصرة في الاردن، وماهية الأثار الاقتصادية المترتبة على هذا التمويل. وقد اعتمد البحث على المنهج التحليلي الوصفي، من خلال استعراض أوجه إنفاق الوقف على التعليم في التاريخ الإسلامي، وتحليل أهم الآثار الاقتصادية المترتبة على هذا الإنفاق.
وقد خلص البحث إلى إمكانية إحياء دور الوقف بحيث يقوم بدوره الاقتصادي الاجتماعي، ومنها تمويله للتعليم، وأن لهذا التمويل آثاراً إيجابية في إعادة توزيع الدخول والثروات، وفي تحقيق التنمية الاقتصادية، وفي تقليل عجز الموازنة العامة. كما أنه يوصي بضرورة إيجاد المناخ الملائم لنمو الأوقاف الإسلامية، من خلال توعية المؤسسات التعليمية والإعلامية المختلفة لأفراد المجتمع الإسلامي بأهمية دور الوقف، وخاصة في مجال التعليم، مما يسهم بشكل فاعل في مساهمة المسلمين في التنمية الحضارية الإنسانية.
الكلمات الدالة: وقـف، تعليـم، إحـيـاء، اقتصـاد إسـلامي.
Abstract
The Research aims to study how to revive the role of WAQF and how it contributes to fund education throughout the Islamic history, with reference to the most important contemporary applications in Jordan، and what are the economic effects of this funding. The analytical descriptive approach has been adopted through a review of aspects of WAQF spending on education, and analyzing the main economic effects of the spending.
The research concluded that it is possible to revive the socio-economic role of WAQF, including education funding, where this funding has positive effects in the redistribution of income and wealth, and in achieving economic development, and reducing the public budget deficit. It also recommends the need for a suitable condition that fits the growth of Islamic WAQF by sensitizing the various educational and media institutions to members of the Muslim community of the importance of the role of the WAQF, especially in the field of education, which contributes significantly to the contribution of Muslims to human civilization and development.
Key words: WAQF, Education, Revival, Islamic Economic.